Tosprogede elevers undervisning i Danmark og Sverige
Hvordan kan vi forbedre tosprogede elevers indlæring i folkeskolen? I denne rapport kan du blive klogere på forskelle og ligheder mellem Danmark og Sverige, herunder hvad der har betydning for, at tosprogede elever klarer sig bedre fagligt.
Indhold
I denne rapport beskriver Anvendt KommunalForskning indsatser og tilgange, der kan have betydning for, om tosprogede elever opnår gode faglige resultater i folkeskolen. Fokus i undersøgelsen er på tosprogede elever i henholdsvis Danmark og Sverige. Formålet med rapporten er at undersøge forskelle og ligheder i de to lande, med henblik på at forbedre tosprogede elevers faglige resultater.
Rapporten er inddelt i to overordnede dele, henholdsvis den kvantitative og den kvalitative undersøgelse. I den kvantitative del af rapporten sammenlignes Danmark og Sverige i forhold til:
- Betydningen af elevbaggrund, skolefaktorer, modersmålundervisning.
- Betydningen af elevernes etniske og sociale baggrund for karakterer.
- Betydningen af skolefaktorer for karakterer.
- Betydningen af deltagelse i modersmålundervisning for karakterer.
I den kvalitative del af rapporten kan du få dybdegående indsigt i Sveriges og Danmarks:
- Lovgivning og tilbud til tosprogede elever.
- Kommunernes tilgange til undervisningen af tosprogede elever.
- Skolernes arbejde med to tosprogede elever.
- Lærernes undervisningspraksis.
- De tosprogede elevers skoleerfaringer.
- Ligheder og forskelle mellem de to lande.
Rapporten er relevant læsning for alle, der arbejder med tosprogede elever og som ønsker indsigt i, hvilke indsatser, der kan forbedre elevernes faglige færdigheder – og dermed deres fremtidige muligheder.
Konklusion
Den kvantitative del af undersøgelsen viser bl.a. at:
- Der er generelt flere ligheder end forskelle i forhold til undervisningen af indvandrerelver i Danmark og Sverige.
- Kun få af de undersøgte forhold omkring tosprogede elevers etniske og sociale baggrund og forhold på skolerne, kan påvises at have betydning for karakterer.
- Deltagelse i modersmålundervisning i Danmark kan forbedre elevernes læseforståelse. Elever i Sverige, der deltager i modersmålsundervisning klarer sig bedre i både svensk og matematik.
- Behovet for særlige indsatser med hensyn til oprindelsesland kan være større for matematik end for sprog.
Den kvalitative del af undersøgelsen viser bl.a. at:
- Der er mange ligheder og få forskelle imellem Danmark og Sverige mht. skolesystemer. Den største forskel er tilgangen til de tosprogede elever herunder holdningen til de tosprogede elevers andetsprog/modersmål og kultur.
- De væsentlige forskelle er f.eks., at i Sverige er svensk som andetsprog et selvstændigt fag og desuden er der på nogle skoler undervisning i de enkelte fag på elevens modersmål.
- I Danmark fokuseres der i højere grad på at tosprogede elever skal lære dansk og dansk kultur, mens man i Sverige støtter eleverne i deres modersmål og oprindelige kultur.
Metode
Undersøgelsens resultater er baseret på kvantitativt og kvalitativt datamateriale herunder registerbaserede analyser samt dokumentstudier og casestudier på seks skoler i henholdsvis Danmark og Sverige.