Alle sammen - Social inklusion af børn med ADHD i skolens fællesskaber
Oplevelsen af at være en del af en helhed er altafgørende for børns trivsel og læring i skolen. For børn og unge med ADHD er det dog ofte vanskeligt at få adgang til de fællesskaber, som skolen rummer.
Indhold
Når man skal inkludere et barn med ADHD i skolen, er det ikke kun den fysiske og faglige inklusion af barnet, der er vigtig. Den sociale inklusion af barnet er lige så vigtig. I den sociale inklusion handler det ikke kun om, at barnet skal accepteres i det sociale miljø, men også om barnets muligheder for aktiv deltagelse i fællesskabet.
Denne bog beskriver, hvordan der målrettet kan arbejdes med at udvide et barn med ADHD's deltagelsesmuligheder, og bogen henvender sig således til lærere, pædagoger og andre, der til dagligt arbejder med at bidrage til en vellykket inklusion af elever med ADHD i skolen.
Bogen indledes med en beskrivelse af, hvad det betyder at have ADHD og eksekutive funktionsvanskeligheder, når man er sammen med andre. Dernæst belyses vigtigheden af at arbejde med fællesskaber, når man skal inkludere børn med særlige behov, herunder børn med ADHD. Her fokuseres på tre fællesskabende faktorer: De professionelle (teamet), klassen og forældrene i klassen. Igennem bogen er der konkrete ideer til, hvordan man kan arbejde med disse fællesskabers inklusion af børn med ADHD.