Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Psykiatri

Alle sammen - Social inklusion af børn med ADHD i skolens fællesskaber

Oplevelsen af at være en del af en helhed er altafgørende for børns trivsel og læring i skolen. For børn og unge med ADHD er det dog ofte vanskeligt at få adgang til de fællesskaber, som skolen rummer.

Indhold

Når man skal inkludere et barn med ADHD i skolen, er det ikke kun den fysiske og faglige inklusion af barnet, der er vigtig. Den sociale inklusion af barnet er lige så vigtig. I den sociale inklusion handler det ikke kun om, at barnet skal accepteres i det sociale miljø, men også om barnets muligheder for aktiv deltagelse i fællesskabet. 

Denne bog beskriver, hvordan der målrettet kan arbejdes med at udvide et barn med ADHD's deltagelsesmuligheder, og bogen henvender sig således til lærere, pædagoger og andre, der til dagligt arbejder med at bidrage til en vellykket inklusion af elever med ADHD i skolen. 

Bogen indledes med en beskrivelse af, hvad det betyder at have ADHD og eksekutive funktionsvanskeligheder, når man er sammen med andre. Dernæst belyses vigtigheden af at arbejde med fællesskaber, når man skal inkludere børn med særlige behov, herunder børn med ADHD. Her fokuseres på tre fællesskabende faktorer: De professionelle (teamet), klassen og forældrene i klassen. Igennem bogen er der konkrete ideer til, hvordan man kan arbejde med disse fællesskabers inklusion af børn med ADHD.

Praksisfortællinger
Forfatter
  • Charlotte Andersen
  • Camilla Lind Melskens
Årstal
2013
Udgiver
Dafolo, 148 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Praksisfortællinger;

Alle sammen - Social inklusion af børn med ADHD i skolens fællesskaber

Dafolo, 148 sider 2013
Undersøgelser og evalueringer;

Sprækker i ADHD-diskursen

Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet, 74 sider 2014
Lærebøger og værktøjer;

Bevar roen - En metodehåndbog til inklusion af børn med ADHD

Dafolo, 129 sider 2012
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank