10 uger på børnepsyk. At være døgnindlagt til udredning på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Afdeling Glostrup
Denne bog er en personlig beskrivelse af, hvordan det kan opleves at være forældre til et barn, der er indlagt til udredning på et børnepsykiatrisk afsnit.
Indhold
Du kan i denne bog læse om, hvad der kan ske for både børn og voksne, når man er døgnindlagt seks til ti uger på Døgnafsnit for større børn.
Bogen gengiver ærlige og personlige forældreberetninger om, hvordan det er at være døgnindlagt med sit barn i et udredningsforløb på et psykiatrisk afsnit. Og samtidig giver den et indblik i, hvordan de professionelle behandlere på afsnittet tænker og arbejder. Du kan vælge at læse bogen som en lang fortælling fra start til slut.
Bogen starter med at beskrive et udredningsforløb, som det ser ud fra begyndelsen og slutter med at fortælle, hvad der kan ske efter, at udredningsforløbet er slut. Du kan dog også bruge bogen som et opslagsværk, hvor du i indholdsfortegnelsen kan finde netop det kapitel, der er mest relevant for den fase, du står midt i. Det kan fx være "Det første besøg på afsnittet", "Den første uge" eller "Netværksmødet inden udskrivning". Du kan også bruge ordbogen bag i bogen, hvis du har behov for at blive klogere på bestemte ord såsom "rigid" eller "psykoedukation".
Bogen indeholder følgende kapitler:
Kapitel 1 - Hvad har vi sagt ja til?
- Er en døgnindlæggelse nu det bedste for vores barn?
- Mens I venter på døgnindlæggelse
- Det første besøg på afsnittet
Kapitel 2 - Døgnindlæggelse
- Hvad er en udredning?
- Hvilke børn kommer her?
- Hvem arbejder på afsnittet?
- Barnets team
- Dagligheden på afsnittet
- Måltiderne og samlingerne
- Besøg fra venner og familie
- Hvordan er afsnittet indrettet?
Kapitel 3 - Den første uge
- Den første dag
- Arbejdshypoteserne
- At falde til
- Brug personalet
- Miljøterapi
Kapitel 4 - Når det uvante bliver hverdag
- Observationer af børnene
- Samtalerne og undersøgelserne
- Forældresamtaler
- Medicin
- At være alene på afsnittet
- Rollen som forældre på afsnittet
- At passe sit arbejde samtidig
- Kontakten til personalet
Kapitel 5 - Mødregruppe version 2.0
- Kontakten til andre forældre
- Torsdagsgruppen
- Forældreundervisning
Kapitel 6 - Hvad skal vi sige?
- Søskende
- Vennerne
- Bedsteforældre
- Hvad siger man til skolen?
- Klassekammeraternes forældre
- Ansøgning om orlov
- Hvornår kan man komme på arbejde igen?
Kapitel 7 - At skabe et frirum
- Anbefalingerne - men hvordan?
- At finde sit frirum
- De første dage af indlæggelsen
- Når du er væk fra afsnittet
- Plads til følelserne
Kapitel 8 - At få en diagnose
- Den kliniske konference
- Tilbagemeldingen til forældrene
- Når diagnosen ikke ligger helt fast
Kapitel 9 - Diagnose og hva' så?
- Netværksmødet
- Kommunen som samarbejdspartner
- Udskrivningshistorier til barnet
- Barnets sidste dag
- Relationen til afsnittet efter udskrivningen
- Psykoedukation
- Tilbage til "virkeligheden"