Børn og unge kæmper for at passe ind
Med udgangspunkt i udtalelser fra over 100 børn og unge, sætter denne analyse fra Børns Vilkår fokus på mental trivsel og livstilfredshed.
Indhold
I denne rapport belyses negative påvirkninger på børn og unges trivsel og livskvalitet. Formålet med rapporten er at skabe en større forståelse for den stigende mistrivsel blandt børn og unge på tværs af landet.
En gennemgående pointe som børnene og de unge påpeger, er at forventningerne og kravene for at passe ind i fællesskabet påvirker deres generelle trivsel. Rapporten viser b.la. at 30 % af pigerne og 13 % af drengene i 8. klasse har lav livskvalitet. Med andre ord kan man identificere en forskel mellem pigernes og drengenes trivsel, hvilket er gennemgående i rapporten.
Konklusion
Følgende anbefalinger præsenteres på baggrund af undersøgelsen:
- Børn og unges trivsel er et fælles ansvar
- Styrk de positive fællesskaber
- Læreruddannelsen skal indeholde et obligatorisk modul om mangfoldighed, køn og krop
- Grundskolens undervisningsmateriale skal afspejle mangfoldighed
- Fagpersoner skal uddannes i at inddrage digital dannelse i undervisningen
Metode
Analysen er baseret på gruppeinterviews med 102 børn og unge i 5. og 8. klasse fra skoler i alle landets regioner, herunder folkeskoler, privatskoler, byskoler og skoler i landområder. Derudover er der blevet foretaget to spørgeskemaanalyser, én blandt børn i 4. og 7. klasse og én blandt børn i 5. og 8. klasse. Den førstnævnte spørgeskemaundersøgelse blev besvaret af 3.395 skoleelever, og den sidstnævnte undersøgelse blev besvaret af 1.733 skoleelever. Resultaterne blev dernæst præsenteret for 17 foreningsaktive unge, som gav forslag til forbedringer.