Børne- og ungdomspsykiatri - nye perspektiver og uanede muligheder
Med afsæt i moderne hjerneforskning, udviklingspsykologi og forskning i børns modstandskraft, introduceres nye perspektiver på betydningen af at skabe konstruktive kontekster for undersøgelses- og behandlingsarbejde.
Indhold
Denne bog handler om uanede muligheder for udvikling. Der kan være mange grunde til, at børn og unge havner i fastlåste situationer, hvor de kan have brug for støtte til at finde en vej videre i deres liv. Men det som umiddelbart forekommer problemfyldt, adfærdsvanskeligt eller sygt, er faktisk en invitation til at forstå det umiddelbart uforståelige og til at handle på måder, der kan gøre en forskel, og som er med til at skabe udvikling. På den baggrund introducerer bogen nye perspektiver på undersøgelses- og behandlingsarbejde og på (special)pædagogik og alternativer til det støtte- og hjælpesystem, som i disse år er under stort pres. Bogen tager afsæt i moderne hjerneforskning, udviklingspsykologi og forskning i børns modstandskraft, som kombineres med forfatterens egne erfaringer fra mange års arbejde med behandling af børn og unge. De samfundsmæssige afsnit præsenterer alternativer til det støtte- og hjælpesystem, som i disse år er under stort pres.
Dybest set, skriver forfatteren i sin indledning, får de nævnte uanede muligheder virkning på hele det system, der omgiver barnet: Selve det, at man forventer uanede udviklingsmuligheder øger nysgerrigheden hele vejen igennem institutioner, tilbud og sagsbehandling – og dermed skaber de bedste betingelser for udvikling: rum, plads og tillid. Og håb. At se sårbarheden som en styrke frem for et handicap, som forfatteren siger til en ung kvinde i en samtale, der citeres først i bogen. Hun svarer, at det er hun enig i – men tilføjer senere: ’Man siger, at man kan lære noget af selv det mest vanskelige i ens liv, Så, ja, jeg har lært en masse, men jeg ville alligevel helst have været det foruden’.