Evaluering af "Teknologi til understøttelse af hverdagen for børn og unge med autismespektrumsforstyrrelser og ADHD"
Smartphones kan hjælpe børn og unge med autismespektrumforstyrrelser og ADHD til at få struktur på hverdagen og reducere konflikter. Det viser denne evaluering fra Socialstyrelsen.
Indhold
Socialstyrelsen har i 2011 til 2012 gennemført en afprøvning af smartphones som støtteredskab for børn og unge med autismespektrumsforstyrrelser (ASF) og Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) i folkeskolen. Projektet er gennemført i samarbejde med to skoler i henholdsvis Ballerup og Solrød kommuner.
Formålet med projektet har været at demonstrere et arbejdskraftbesparende potentiale ved at give eleverne en digital dagsstruktur på smartphones og dermed mindske konflikter og forstyrrelser i skoletiden. Samtidigt har fokus været på, hvorvidt brugen af smartphones kan forbedre skoledagen for lærere og elever.
Socialstyrelsens metodeenhed har evalueret projektet.
Konklusion
Evalueringen viser blandt andet:
- At flere lærere påpeger et kvalitativt potentiale i at bruge teknologien til at skabe en visuel dagsstruktur for eleverne, til tidsstyring ved hjælp af timere, til pauseunderholdning og som livline, hvis konflikter er under opsejling.
- At det var vanskeligere end forventet at implementere teknologien i praksis.
- På grund af en lav grad af implementering, har det ikke været muligt med sikkerhed at påvise, i hvilket omfang brugen af telefonerne kan bidrage til at reducere elevernes behov for pædagogisk støtte i hverdagen.
Metode
Projektet blev gennemført i samarbejde med Østerhøjskolen i Ballerup Kommune og Uglegårdsskolen i Solrød Kommune. I alt deltog 22 elever fra 6. til 9. klasse, hvor de fleste af eleverne har ASF og enkelte har ADHD eller ADD.