Inde eller ude? - Om etik og psykisk sygdom
Dette hæfte er udarbejdet af Det Etiske Råd og har temaet børn og unge, der rammes af psykisk sygdom. Hæftet kan blandt andet bruges som undervisnings- og debatmateriale for skolens ældste elever.
Indhold
I kapitel 1 giver hæftet et indblik i de etiske udfordringer, som mødet med psykisk sygdom giver. Kapitlet forklarer blandt andet, hvordan sociale relationer kan ændre sig hos børn, der får en psykisk sygdom, hvad etik er og hvilke etiske udfordringer psykisk sygdom kan medføre i forhold til sociale relationer.
Kapitel to handler om unge, der har haft psykisk sygdom inde på livet og giver et indblik i de oplevelser, som de unge har haft med psykisk sygdom. I kapitlet kan du læse om:
- Louise på 24 år, som er aktiv i Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade og læser medicin. Louise udviklede anoreksi, da hun var 15 år gammel, blev tvangsindlagt med selvmordstanker og begyndte senere at tvangsoverspise.
- Kristina på 25 år, som næsten er færdig med sin uddannelse som sundhedssekretær. Kristina fortæller om, hvordan hun i mange år havde problemer med socialfobi og anfald af panikangst.
- Alexander på 23 år, som læser jura. Da Alexander var 12 år fik han diagnosen ADHD.
I tredje kapitel fortæller klinikchef Hanne Børner på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center - Afdeling Glostrup, om sine erfaringer med at arbejde med behandling af børn og unge med psykisk sygdom.
I fjerde kapitel sættes der fokus på etikken, når børn og unge behandles i sundhedsvæsenet for psykisk sygdom. I kapitlet sættes der fokus på de etiske dilemmaer, der kan opstå i forbindelse med patientens krav på fortrolighed og forældrenes juridiske rettigheder samt tvang og de etiske dilemmaer, det medfører.
Kapitel fem indeholder tre oplæg, som kan bruges til diskussion i klassen:
- Første opgave handler om tabu og stigmatisering
- Anden opgave er en øvelse i at sætte sig i andres sted og se ting fra forskellige perspektiver
- Tredje opgave handler om at besvare spørgsmål til en brevkasse