Opstart af to mentaliseringsbaserede programmer
Mentalisering er en del af den menneskelige forestillingsevne, der involverer evnen til at forestille sig mentale tilstande hos sig selv og andre, som kan forklare handlinger og adfærd.
Indhold
Denne midtvejsevaluering er den første publikation i projektet "Styrkelse af børn og unges mentaliseringsevne, handlekraft og sociale færdigheder". Evalueringen undersøger blandt andet implementeringen af to mentaliseringsbaserede programmer på 14 anbringelsessteder for børn og unge og ser på deres mentaliseringsevne. De to programmer er Robusthedsprogrammet, som leveres af Komitéen for Sundhedsoplysning samt Mentaliseringsguiden, som leveres af Center for Mentalisering.
Formålet med projektet er at styrke anbragte børn og unges mentaliseringsevne ved at implementere og afprøve de to mentaliseringsbaserede programmer. Midtvejsevalueringen giver viden til anbringelsessteder og kommuner, som overvejer at implementere programmerne.
Konklusion
Medarbejdere på de anbringelsessteder, der arbejder med at implementere de to programmer, fortæller, at mentaliseringsbegrebet og mentaliseringsteori ikke er nyt for dem. Dog har undervisningen og arbejdet med programmet genopfrisket denne tankegang. Derudover fortæller de, at sproget fra programmerne er gledet ind i dagligdagssproget, så de nu har et fælles udgangspunkt for at arbejde med mentalisering.
De anbringelsessteder, som er kommet længst med at implementere programmerne, er de steder, som bevidst har udvalgt og prioriteret, hvilke begreber eller øvelser de ville arbejde med. De er begyndt i det små med enkle begreber, som efterhånden er udvidet med flere begreber og øvelser.
I forhold til de unges mentaliseringsevne ved baseline er resultaterne blandede. De unges evne til at forestille sig og beskrive indre følelser ligger under det alderssvarende niveau, mens deres evne til at forestille sig og beskrive tanker og følelser ud fra andres ansigtsudtryk ligger på et alderssvarende niveau.
Metode
I forhold til de unges mentaliseringsevne ved baseline er resultaterne blandede. De unges evne til at forestille sig og beskrive indre følelser ligger under det alderssvarende niveau, mens deres evne til at forestille sig og beskrive tanker og følelser ud fra andres ansigtsudtryk ligger på et alderssvarende niveau.