Samarbejde mellem kommunerne og OPUS, Psykiatrien i Reigon Sjælland - En evaluering
OPUS-tilbuddet er en intensiv, opsøgende behandling i psykiatrien, Region Sjælland har til unge mellem 18 og 35 år, der for første gang oplever at blive psykotiske.
Indhold
Samarbejdet mellem OPUS-behandlingen og kommunen er af afgørende betydning for de unge, der første gang møder psykiatrien. OPUS-behandlingen kan være nok så relevant, men hvis der er socialt kaos omkring patienten, virker den ikke. Omvendt hjælper gode sociale forhold ikke godt nok, hvis den unge har psykotiske symptomer og stærk angst. Så tilrettelæggelse af behandling og den kommunale indsats og god timing er fundamentalt.
I foråret 2014 blev der afholdt tre workshops med det formål at evaluere samarbejdet mellem OPUS-behandlingen og de respektive kommuner i Region Sjælland. Ved disse workshops arbejdede deltagerne med en af to cases, der beskrev et typisk forløb for et menneske med debuterende psykose samt kontakt med OPUS og forskellige kommunale tilbud. Deltagerne blev bedt om at identificere de største udfordringer ved forløbet og komme med forslag til, hvordan disse udfordringer kunne løses. Denne evalueringsrapport er resultatet af diskussioner, processer og oplæg på de tre workshops.
Konklusion
Evalueringen viser, at de identificerede udfordringer for samarbejdet mellem kommunerne og OPUS, Psykiatrien i Region Sjælland, er:
- Tidlig opsporing og samarbejde omkring viden om symptomer, forebyggelse og tidlig indsats
- At der mangler konkrete samarbejdsmøder omkring den enkelte patient, og at møderne, når de holdes, skal holdes tidligere i forløbene og omfatte flere mennesker
- At få etableret en veldefineret tovholderfunktion i forhold til den enkelte borger – eller i det mindste at få klarlagt en tydelig ansvarsfordeling
Deltagerne identificerede følgende i forhold til, hvordan samarbejdet kan forbedres i fremtiden:
- Mere brug af netværksmøder
- Mere brug af andre fællesmøder og samarbejdsfora
- At give hinanden besked
- Huske at vise respekt, anerkendelse og tilgængelighed
- Mere vidensudveksling mellem sektorer og enkelte medarbejdere
- At lederne skaber rammerne for samarbejde
- At lederne informerer fra de fora, som de indgår i, og som medarbejderne ikke har adgang til
- At lederne har et større overblik over eller kendskab til samarbejdspartnere
- At skabe bedre tekniske muligheder for kommunikation