Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Psykiatri

Ung i Ambulatorie for Psykoterapeutisk Udvikling

I rapportens anden fase på Ambulatorie for Psykoterapeutisk Udvikling (APU) blev et udvidet indledende forløb med ungemedarbejdere introduceret for at støtte unge med dobbeltdiagnose. Resultaterne viser en markant forbedring i de unges engagement og tilknytning til behandlingen, hvilket har potentiale til at inspirere lignende initiativer.

Indhold

Megen tidligere forskning viser, at størstedelen af unge, der modtager behandling for et behandlingskrævende rusmiddelbrug, også har psykiske lidelser. Unge med såkaldt dobbeltdiagnose modtager ofte samtidig behandlingsindsats i både den regionale psykiatri samt i et kommunalt rusmiddelcenter.

Denne sektoropdelte behandling kan være barrierefyldt, og mødet med systemet kan opleves usammenhængende og afvisende, hvilket kan resultere i, at de unge ikke gennemfører behandling.


At sikre koordinerede tilbud, der imødekommer ungemålgruppens særlige
vanskeligheder, er derfor centralt for at lykkes med at fastholde de unge i behandling og bringe dem godt videre i livet.

Denne rapport belyser erfaringerne fra fase 2 i et udviklingsprojekt i Ambulatorie for Psykoterapeutisk Udvikling (APU), under Region Hovedstadens Psykiatri, hvor man over tre faser tilpasser behandlingsindsatsen med særligt fokus på den unge målgruppes behov.

Konklusion

De centrale pointer i erfaringsopsamlingen fra det udvidede indledende forløb på APU omfatter:

  • Tilpasning til den unges situation: Forløbet tilpasses i høj grad den unges behov, ressourcer og ønsker, hvilket øger deres motivation og følelse af håb.

  • Tidlig og gennemgående relation: En kontinuerlig relation med ungemedarbejderen skaber tryghed og letter overgangen til standardbehandlingen.

  • Hjælp til sociale problemer: Ungemedarbejderens støtte med sociale problemer forbedrer de unges ressourcer og mindsker oplevelsen af ventetid.

  • Fortsatte barrierer for behandling: Selv med tilpasninger er der stadig en betydelig andel af unge, der ikke gennemfører standardbehandlingen, primært på grund af manglende fleksibilitet.

  • Udbytte af det indledende forløb: Selvom nogle unge ikke fuldfører behandlingen, vurderes det udvidede indledende forløb positivt af både unge og fagfolk, da det møder de unge som hele mennesker.

Metode

Undersøgelsen er baseret på kvalitative interviews med seks unge, der har gennemført det udvidede indledende forløb, interview med projektets ungemedarbejder samt fokusgrupper med forskellige fagprofessionelle i APU.

Dokumentation og udviklingsarbejde
Forfatter
  • VIVE
  • Sigrid Trier Grønfeldt
  • Katrine Schneekloth Friis Nielsen
  • Ea Wulf Nielsen
Årstal
2024
Udgiver
VIVE
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Download PDF

Se også

Tværsektorielt samarbejde om mennesker med dobbeltdiagnose - En inspirationsguide til forbedring af samarbejdet baseret på erfaringerne fra Kultursporet i Projekt Integreret Indsats

KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, 16 sider 2014
Undersøgelser og evalueringer;

Unge og dobbeltdiagnose - Rapport om nationale retningslinjer om udredning og behandling i Danmark

Center for Rusmiddelforskning 2023
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Indsatsen for mennesker med dobbeltdiagnose. Hvad sker der nu? - En forundersøgelse af indsatsen for mennesker med dobbeltdiagnose

Socialt Udviklingscenter SUS, 117 sider 2009
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank