Bakken - En evaluering af et alternativt undervisningsforløb for børn og unge i Charlottekvarteret
Denne rapport evaluerer virkningerne af et alternativt undervisningsforløb implementeret i to folkeskoleklasser i et socialt udsat boligområde i Hedehusene.
Indhold
Rapporten tager udgangspunkt i et samarbejde, hvor to klasser på en folkeskole i Hedehusene har implementeret et alternativt undervisningsforløb, der er tilknyttet en helhedsplan i samme socialt udsatte boligområde som skolen er placeret i.
Udgangspunktet for at implementere projektet er ifølge rapporten en tendens til, at børn fra socialt udsatte boligområder klarer sig dårligere i folkeskolen, og at færre af disse børn gennemfører ungdomsuddannelser, grundet negativ social arv.
Projektets formål er at øge elevernes trivsel, klassernes sociale sammenhængskraft, elevernes motivation og læring samt medborgerskab og ansvarsfølelse for boligområdet. Rapportens formål er at evaluere projektets resultater ud fra disse målsætninger.
Det i rapporten omtalte alternative undervisningsforløb bygger på praktiske øvelser og kreativitet og gennemføres samtidigt med, at boligområdet gennemgår en større forandring (helhedsplanen), hvor fokus er på at forbedre områdets faciliteter, adgangsforhold og læringsmiljø.
I rapporten kan du finde en vejledning til, hvordan samarbejdet mellem skole, helhedsplan og andre aktører kan udføres, samt hvordan et alternativt undervisningsforløb med fokus på praktiskrettet og kreativ undervisning kan planlægges. Rapporten henvender sig dermed i særlig grad til medarbejdere tilknyttet socialt udsatte boligområder, projektledere, folkeskolelærere og skoleledere.
Konklusion
Rapporten konkluderer på baggrund af evalueringen, at børnene i de to klasser, efter det alternative undervisningsforløb, er gladere for at gå i skole, ligesom der vurderes at være en øget trivsel, både på elev- og klasseniveau. Projektet resulterer ifølge rapporten i styrket sammenhængskraft i klasserne og på tværs af klasserne samt en større ansvarsfølelse for boligområdet, hvor børnene bor.
Medarbejderne, der er tilknyttet det boligsociale område og skolelærerne bidrager med forskellige ressourcer og kompetencer i samarbejdet om børnene, hvilket ifølge rapporten er grunden til, at projektet opfylder sin målsætning om øget trivsel, læring, social sammenhængskraft og ansvarsfølelse blandt de deltagende børn.
Metode
Evalueringen er udført med brug af både kvalitative og kvantitative metoder. Deltagerobservation, spørgeskemaundersøgelser blandt de deltagende elever, interviews af skoleledere, boligsociale projektledere, skoleelever samt relevante eksperter er de primære metoder, taget i brug. Desuden indgår to gruppeinterviews med elever fra tidligere lignende undervisningsforløb i evalueringen.
I rapporten kan du blandt andet læse, hvordan den sociale sammenhængskraft måles ved hjælp af spørgeskemaundersøgelser, trivselsmålinger og deltagerobservationer.