Barndommens organisering - I et dansk institutionsperspektiv
I denne antologi undersøges og diskuteres barndom som et samfundsmæssigt fænomen.
Indhold
Det er antologiens udgangspunkt, at de senere års børneforskning har forsømt at medtænke og analysere de rammer, som samfundet skaber for børn. Derfor peges der i antologien på den mangfoldighed af organiseringsprocesser, der på forskellig vis bidrager til at skabe barndommens rum, de symbolske såvel som de materielle.
Den henvender sig til studerende inden for det pædagogiske område på videregående uddannelser. Bogens artikler er skrevet af seks erfarne barndomsforskere med pædagogisk, sociologisk og antropologisk baggrund. Institutioner og institutionalisering er gennemgående temaer, og artiklerne inddrager mange eksempler fra danske børneinstitutioner – ikke for at analysere det særligt danske ved barndom, men fordi Danmark med dets mange velfærdsinstitutioner for børn er et godt vindue til at få øje på barndommens organisering.
Antologien indeholder følgende artikler:
- ”Barndommens organisering - i et dansk institutionsperspektiv” af Susanne Højlund
- ”Barndommens geografi - Om at begribe børns færd gennem barndommens institutioner” af Susanne Højlund
- ”Om barndommens institutionalisering - og noget om dens affortryllelse” af Kim Rasmussen
- ”Barndommens modernisering - Om den autoritære modernitets genkomst” af Thomas Gitz-Johansen
- ”Barndommens dilemmaer - Om forholdet mellem beskyttelse og deltagelse” af Jens Qvortrup
- ”Barndommens civilisering - Om omgangsformer i institutioner” af Eva Gulløv
- ”Barndommens rationalisering og rationering - Om børns pædagogiserede hverdagsliv” af Jan Kampmann