Bedre læring for alle elever
Nogle elever trives hverken med almindelig undervisning i folkeskolen eller med specialundervisning. I denne antologi gives en række bud på, hvordan undervisning skal forandres, så alle børn får noget ud af undervisningen i folkeskolen.
Indhold
Kendetegnene ved folkeskolen, elevers forskellige læringsudbytte, specialundervisning m.m. beskrives i denne antologi. Der argumenteres for, at kvaliteten af både den almindelige undervisning samt specialundervisningen skal forbedres. Den er skrevet af en række personer, som alle er tilknyttet Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Hedmark, Norge. Antologien tager udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojekter, der er gennemført på skoler i Norge og i Danmark – hvor fokus har været på elever, som har problemer i skolen, og/eller hvor skolen har oplevet barnet som et problem. Det er altså med andre ord inklusionsdebatten, bogen drejer sig om. Følgende personer har bidraget til antologien:
Thomas Nordahl:
- Elever, der ikke klarer sig i skolen
- Bedre læring for alle elever
Anne Kristoffersen Kostøl
- Sammenhængen mellem almindelig undervisning og specialundervisning i grundskolen
Gro Løken
- Specialundervisning - tilfældighedernes spil?
Anne-Karin Sunnevåg
- Om at blive nogen og lære noget
Stephen Dobson og Kristin Søby.
- Vurdering som udtryk for faglig forståelse og anerkendelse - Et nærstudie af feedback til elever med svage læreforudsætninger
Ann Margareth Aasen
- Specialundervisning og marginalisering i ungdomsuddannelserne
Inger Vigmostad og Lars Arild Myh
- Sagkyndigt arbejde i specialundervisning og læringsudbytte