Børn i familier med vold - behandlingsmodeller
Hvordan støtter og behandler man børn, der er eller har været udsat for vold i familien?
Indhold
Fem kommuner har igennem tre år systematisk indsamlet viden om dette. De har udviklet, afprøvet og beskrevet modeller for behandling af børn, som er eller har været udsat for vold i hjemmet. I denne bog beskrives de behandlingsmodeller, der er resultatet af de fem kommuners arbejde. Bogen henvender sig til fagfolk, som arbejder med voldsramte børn, og den er én i en serie om vold mod børn udgivet af Servicestyrelsen.
Bogen indledes med tre generelle kapitler, der beskriver gennemgående temaer i arbejdet med voldsudsatte børn og deres familier. Her kan du læse om særlige forhold, der gør sig gældende i behandlingen af børn i familier med vold, om sikkerhedsaspekter i familierne og om psykoedukation i behandlingsarbejdet. Disse temaer er aktuelle uanset hvilken behandlingsmodel, man anvender. Herefter følger fire kapitler, som beskriver de enkelte behandlingsmodeller: den narrative behandlingsmetode, mentalisering som behandlingsmetode, den traumeorienterede behandlingsmetode og den kognitive behandlingsmetode. Du vil få en kort introduktion til de forskellige teoretiske afsæt for hver enkelt model. Vægten i denne bog ligger dog på beskrivelse af selve metoden i behandlingen og mindre på teorierne bag. De er beskrevet i en anden bog i serien ”Børn i familier med vold – teorierne bag behandlingsmodellerne”. Målgruppen i modellerne er børn i alderen 0-12 år, som har været eller er udsat for fysisk og psykisk vold eller trusler om vold i hjemmet. Det inkluderer også børn, som har været vidne til vold i familien. Behandlingsmodellerne forholder sig også til barnets nærmeste familie, og ofte er barnets mor en vigtig del af behandlingen, fordi erfaringerne viser, at det har en bedre effekt på barnet. Det er tilstræbt at beskrive de enkelte behandlingsmodeller på en måde, så de kan ”plukkes ud” og overføres til andre kommuner og behandlingssteder. Du vil således – ud over den psykologiske, pædagogiske og sociale indsats i hver enkelt model – også kunne læse om de kompetencer, det kræver af de professionelle, hvor mange timer det koster at anvende den enkelte model, og hvordan man hensigtsmæssigt har planlagt arbejdet, ligesom visitationen til behandlingen også er beskrevet.