Børn i vanskeligheder - samarbejde på tværs
Børn lever deres liv forskellige steder og sammen med andre børn. Også når børn er i vanskeligheder, ser de ud til at være optaget af, hvordan de kan være med blandt andre børn og gøre sig gældende her. Læs mere om børn i vanskeligheder i denne antologi.
Indhold
Forfatterne i denne antologi har fulgt børn i vanskeligheder på tværs af deres liv blandt andet i skoler, SFO, specialklasser, familieklasser og en døgninstitution for familier. I bogen fremlægges eksempler på børnenes perspektiver, hverdagsliv, engagementer og fællesskaber og de voksnes samarbejdsprocesser, tværfaglige møder og visitationsprocesser.
På den baggrund diskuteres spørgsmål som:
- Hvordan kan professionelles interventioner organiseres, så de styrker børns liv og læring på tværs af deres liv?
- Hvordan får indsatserne betydning i børns liv og familiers liv og de fællesskaber, de deltager i?
- Hvordan skal vi beskrive den faglighed, der knytter sig til at arbejde med forandringer i fællesskaber?
Børn i vanskeligheder henvender sig til pædagoger, lærere, psykologer, socialrådgivere, embedsmænd, forskere og studerende, der beskæftiger sig med problematikker omkring børn og deres forældre.
Antologien indeholder følgende artikler:
- Børn i vanskeligheder – en introduktion af Charlotte Højholt
- Faglighed og Fællesskaber – i relation til arbejdet med børn i vanskeligheder af Charlotte Højholt
- Børneperspektiver fra grænselandet mellem folkeskole og specialklasse af Maja Røn Larsen
- Samarbejde om inklusion af Anne Morin
- Muligheder i familiearbejde set fra børns og forældres hverdagsliv af Dorte Kousholt
- Pædagogisk dokumentation mellem kategorier og kreativitet af Tine Jensen
- Visitationsprocesser – som betingelse for at arbejde med børn i vanskeligheder af Maja Røn Larsen
- Forskningssamarbejde og gensidige læreprocesser af Charlotte Højholt og Dorte Kousholt