Børn læser og skriver - specialpædagogiske perspektiver
Denne bog handler om de børn, som af en eller anden grund ikke har held med sig i den første skrive- og læseudvikling. De børn, som taber pusten og dermed tiltroen til deres evne til at lære.
Indhold
15 % af en ungdomsårgang har ikke lært at læse og skrive på det niveau, som arbejdslivet kræver, når de forlader folkeskolen. Læse- og skrivevanskeligheder er ikke kun et økonomisk problem for samfundet, men kan også påvirke personens selvværd og livsglæde. Undervisning i læse- og skrivefærdigheder sker i en social kontekst, og det er vigtigt, at læreren formår at skabe et læringsmiljø, hvor børn, som har vanskeligt ved at lære disse færdigheder, også får glæde af undervisningen. Bogen indeholder følgende kapitler:
- ”Himmel og helvede” af Louise Bjar
- ”Børns oplevelse af specialpædagogiske indsatser” af Siv Fischbein
- ”Læse- og skrivefærdigheder, selvbillede og motivation” af Karin Taube
- ”Læring – et spørgsmål om deltagelse” af Gunilla Ingestad
- ”Børneneurologens perspektiv på læsning og skrivning” af Marianne Ors
- ”Skrift- og talesprog” af Åsa Wengelin
- ”Ikke bare sen sprogudvikling” af Carmela Miniscalco
- ”Når risikobørn konfronteres med klasseværelsets praksis” af Bente E. Hagtvet
- ”Læseudvikling i de første skoleår” af Lars Melin
- ”Stærke sider hos en “svag” begynderskribent” af Judith-Ann Chrystal og Ulla Ekvall
- ”Kompensation og struktureret computerarbejde” af Helén Sämfors
- ”Pædagogisk, kvalitativ og dynamisk kortlægning” af Louise Bjar
- ”Lærerens udfordring” af Lis Pøhler
Bogen er oversat til dansk fra svensk. På de områder, hvor der er væsentlige forskelle i det danske og svenske uddannelsessystem, er der indsat fodnoter med forklaringer på disse.