Børn og unge i Danmark - velfærd og trivsel 2018
Børn og unge i Danmark - Velfærd og trivsel giver indblik i, hvordan den brede del af børnepopulationen trives på forskellige livsområder.
Indhold
Børn og unge i Danmark – Velfærd og trivsel 2018 er en statistisk baseret panelundersøgelse om den danske børnebefolknings tilstand. Den giver indblik i, hvordan den brede del af børnepopulationen trives på forskellige livsområder. Samtidig bidrager undersøgelsen også med viden om kategorier af børn og unge, som har det særligt svært og derfor kan have brug for børnesociale indsatser.
Børn og unge i Danmark følger børnebefolkningen over tid. Derved overvåger den bevægelser og udviklingstræk i børns trivsel og opvækstbetingelser. Første udgave af undersøgelsen udkom i 2010 og den anden i 2014. Denne undersøgelse er den tredje i rækken.
Børn og unge i Danmark består af to dele: En beskrivende del, som kortlægger børnebefolkningens tilstand i forhold til otte velfærdsdomæner, og en analyserende del, som består af fem specialkapitler, der går i dybden på udvalgte områder.
Konklusion
Når det kommer til betydningen af barnets alder, køn og familiebaggrund er der ikke sket de store ændringer siden den første undersøgelse i 2009. Overordnet set viser undersøgelsen at de fleste yngre børn trives godt, mens livet bliver mere komplekst jo ældre børnene bliver. Undersøgelsen viser desuden af teenagedrenge har større tendens end teenagepiger til at vise udadreagerende adfærd mens pigerne i højere grad end drengene vender tingene indad.
Derudover viser undersøgelsen af børn og unge med indvandrerbaggrund er betydeligt mere udsatte end deres majoritetsdanske jævnaldrende. Det skyldes især, at de vokser op under ringere materielle og boligmæssige rammer.
Andelen af børn, der lever under fattigdomsgrænsen og med et lavt velstandsniveau, har været næsten uændret, mens andelen, der lever i en husholdning uden en beskæftiget voksen, er steget en anelse fra 10 til 12 procent.
Undersøgelsen viser, at skoletrivslen er dalende. Det ses blandt andet i form at, at flere flytter skole og at flere fortæller om problemer med lærere eller andre elever.
Metode
Undersøgelsen er designet som en indikatorundersøgelse og anvender både registerbaserede data fra Danmarks Statistik og data fra en omfattende survey-undersøgelse, som i 2017 blev gennemført blandt 7.697 børn og unge i aldersgrupperne 3, 7, 11, 15 og 19 år.