Børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser
I temaet "Børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser", som er en del af Socialstyrelsens vidensportal om udsatte børn og unge, kan du finde aktuel viden børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelse som for eksempel ADHD. Temaet indeholder blandt andet en række artikler, som beskriver nogle af de indsatser rettet mod børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser, som har vist sig at være succesfulde.
Indhold
Socialstyrelsens tema om "Børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser" er opdelt i to kategorier; Indsatser og Baggrundsviden. Under indsatser kan du læse om forskellige indsatser og metoder, som har vist sig at være succesfulde.
Indsatser indeholder følgende artikler:
- Kærlighed i kaos. Denne artikel beskriver det danske forældretræningsprogram "Kærlighed i Kaos", som er udviklet af ADHD-foreningen til forældre med børn i alderen 3-9 år, der har ADHD eller lignende vanskeligheder. Artiklen beskriver blandt andet metoden, implementeringen og effekten af programmet.
- NFPP: New Forrest Parenting Program. I denne artikel beskrives forældretræningsprogrammet NFPP, som har vist sig at have en positiv effekt i forhold til at reducere symptomer, der optræder hos børn og unge med ADHD.
- De Utrolige År tilpasset børn med ADHD og deres familier. Denne artikel beskriver programserien De Utrolige År målrettet børn med ADHD.
- CPS - Collaborative and Proactive Solutions. Artiklen handler om CPS, som er en metode for, hvordan forældre og fagfolk møder barnet på en samarbejdsorienteret og konstruktiv måde.
Under baggrundsviden findes følgende artikler:
- Definition. Artiklen indeholder en definition af opmærksomhedsforstyrrelser.
- Målgruppe. Denne artikel beskriver temaets målgruppe.
- Omfang. Artiklen beskriver omfanget af børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser i Danmark.
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer. I denne artikel beskrives nogle af de faktorer, der har betydning for, hvilken betydning opmærksomhedsforstyrrelsen har for barnet eller den unge.
- Velfærdsteknologi. Denne artikel handler om, hvordan teknologi kan være med til at støtte børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser.
- Udviklingsprojekter. Artiklen beskriver to udviklingsprojekter, som har til formål at frembringe mere viden om ADHD.
- Roller og aktører. Denne artikel giver et indblik i, hvilke aktører der som oftest er indblandet i sociale indsatser overfor børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser.
- Litteraturliste. En samlet litteraturliste fra den systematiske søgning på temaet.