Evaluering af forsøg med brobygning til uddannelse på højskoler og frie fagskoler
Kan et ophold på en højskole eller en fri fagskole hjælpe unge uddannelseshjælpsmodtagere tættere på uddannelse eller arbejdsmarkedet? I denne rapport evalueres de unges udbytte af deltagelsen i et forsøg med brobygning på højskoler og frie fagskoler.
Indhold
Mange unge kæmper med at finde deres uddannelsesvej samtidig med, at de ofte er udfordret på at finde mening i - og få udbytte af - de uddannelsesforløb, de deltager i. Formålet med projektet er at afprøve, hvorvidt højskolerne og de frie fagskoler, med deres særlige pædagogiske rum og store erfaringer med at arbejde med almen dannelse, kan udvikle nye veje, der gør unge på kanten af uddannelsessystemet i stand til at bide sig fast i det ordinære uddannelsessystem.
Rapporten består af følgende fire kapitler:
- Indledning. Her beskrives formål samt analysens datagrundlag.
- Analyse af de unges udbytte af deltagelse i brobygningsforløbene. I dette kapitel analyseres de unges vurderinger af opholdene samt de unges bevægemønstre efter endt ophold.
- De unges oplevelse af brobygningsforsøget. Her analyseres, hvad der henholdsvis hæmmer eller fremmer de unges oplevelse af et fagligt og personligt udbytte af opholdet.
- Brobygningsforløbene set fra skolernes og kommunernes perspektiv. Kapitlet ser blandt andet nærmere på problemstillinger i forhold til at fastholde eleverne på skolerne.
Konklusion
Evalueringen peger samlet set på, at et ophold på en højskole eller fri fagskole, kan være et godt værktøj i forhold til de unge, der har brug for hjælp til at komme i ordinær uddannelse. For denne gruppe ser de særlige vilkår på højskolerne og frie fagskoler ud til at være en væsentlig faktor for, at de unge (gen)finder deres lyst til læring og deres motivation for uddannelse. Endvidere styrkes deres tro på fremtiden og tillid til egne uddannelsesevner og muligheder. Det er dog ikke et tilbud, der er relevant for alle unge, da det stiller krav om at kunne håndtere de udfordringer og krav en højskole og fri fagskole stiller.
Metode
Evalueringen er baseret på både kvalitative og kvantitative data herunder spørgeskemabesvarelser, kvalitative interviews, oberservationer samt registerstatus på de unges situation.