Coaching i skriftsprog - Til elever i skriftsprogsvanskeligheder
I denne bog præsenteres en pædagogisk metode, hvor læreren i et positiv samspil med eleven fungerer som coach i forbindelse med elever med skrivevanskeligheder.
Indhold
Bogen er opdelt i to dele. Den første del omhandler teori om skrivevanskeligheder. I bogens anden del findes fire fortællinger om elever fra 2., 4., 6. og 8. klasse med forskellige skrivevanskeligheder. I mødet med disse elever anvender coachen det eksemplariske coachforløb og den dynamiske iagttagelsesmodel, metoder som er beskrevet i bogen. Møderne med eleverne munder ud i coachens refleksioner og med stikord til en handlingsplan for en videre udvikling af elevens skriftsprog. Udover bogens indledning, hvor dens opbygning bliver beskrevet, indeholder bogen følgende kapitler:
Del 1 Sæt forandringsprocessen i gang
- Viden om skriftsprog
- Mødet mellem lærer og elev
- Dynamisk iagttagelse
- Viden om tekster
Del 2 Fire fortællinger om møder med elever
- Fortællingen om Cecilie i 2. klasse
- Fortællingen om Magnus i 4. klasse
- Fortællingen om Marina i 6. klasse
- Fortællingen om Alexander i 8. klasse
- Om alt det, vi ikke fik skrevet
Der er tilknyttet en hjemmeside til bogen, hvor en række redskaber kan downloades til at understøtte arbejdet med børn med dysleksi (ordblindhed). Bogen henvender sig til professionelle, hvis funktion er at hjælpe elever med læse- og skrivevanskeligheder.