CSR-indsats i udsatte boligområder - Erfaringskatalog og trin-for-trin guide til inddragelse af det lokale erhvervsliv i det forebyggende arbejde med unge i udsatte boligområder
Erfaringskatalog og trin for trin-guide til inddragelse af det lokale erhvervsliv i det forebyggende arbejde med unge i udsatte boligområder
Indhold
Publikationen er baseret på erfaringer fra projektet "Hotspot CSR", der blev afviklet i perioden september 2010 til september 2011. Projektets formål var at inddrage lokale virksomheder i arbejdet med at støtte op om kriminalitetstruede unge i udsatte boligområder, som har brug for hjælp i forhold til deres uddannelses- og arbejdsmarkedssituation. Det var projektets ønske at styrke Hotspottets tryghedsskabende indsats og medvirke til et generelt løft af de udsatte boligområder.
Publikationen er opbygget i to dele; den første del er et katalog over erfaringer fra Hotspot CSR, herunder beskrivelser af indsatstyperne suppleret med konkrete casebeskrivelser. Anden del er en praksisorienteret trin-for-trin guide til etablering af samarbejder med lokale virksomheder. Trin-for-trin guiden indeholder blandt andet råd og vejledning til den professionelle samt konkrete anvisninger til udvikling af strategi for inddragelse af lokale virksomheder.
Konklusion
I publikationens første del beskrives nogle af de udfordringer, som projektet har erfaret:
- Strukturelle udfordringer var en af de største barrierer for gennemførelsen af indsatsen. Eksempelvis havde mange virksomheder afskedigelsesrunder som konsekvens af den økonomiske krise og havde derfor ikke økonomi til at etablere nye stillinger.
- En anden udfordring var, at der var en begrænsning for antallet af praktik- og afklaringsforløb på grund af mængden af personalemæssige ressourcer.
- En tredje udfordring var vedligeholdelsen af etablerede netvæksrelationer, som var ressourcekrævende.
- En fjerde og sidste udfordring var det store etableringsarbejde.
Hotspot har arbejdet med mange forskellige typer indsatser, som i denne publikation præsenteres under fem overordnede indsatskategorier:
- Beskæftigelsesrettede indsatser. Disse indsatser dækker over samarbejder og aktiviteter, der har til formål at etablere ordinære stillinger, fritidsjobs, elevpladser og praktikker samt afklaringsforløb, der potentielt kan resultere i fritidsjob eller elevplads.
- Virksomhedsbesøg og kontakt, som er en række tiltag, hvor virksomheder åbner sig op for de unge og evt. deres forældre fx informationsmøder og rundvisninger.
- Mentorforløb. Mentorordningerne engagerer medarbejdere fra det lokale erhvervsliv i én-til-én-relationer med de unge. Mentoren er til rådighed i en begrænset periode, hvor mentor og mentee mødes jævnligt for at lægge en plan og gennemføre planen.
- Medarbejdervoluntører. Indsatserne her dækker over medarbejderes deltagelse i frivilligt socialt eller kulturelt arbejde i lokalområdet eller egen virksomhed. Aktiviteterne kan fx omfatte deltagelse i lektiecaféer, sports- og fritidsaktiviteter, gadeplansarbejde eller aktiviteter på egen virksomhed.
- Virksomhedssponsorater. Er en samlebetegnelse for alle typer virksomhedssponsorater, det kan fx være økonomisk bidrag til det forebyggende arbejde i boligområderne, men projektets sponsorater er hovedsageligt aktivitetsdonationer som fx fribilletter til biografen, koncerter, forlystelser, forplejning til lokale arrangementer, overnatninger på feriecentre eller hoteller osv.
Til sidst i rapporten finder du en trin-for-trin guide til etablering af et samarbejde. Guiden er baseret på projektets konkrete erfaringer. Guiden er opdelt i fem trin, der hver består af en indledning efterfulgt af en beskrivelse af fokuspunkter.
De fem trin er:
- Det forberedende arbejde
- Planlægning og organisering af indsatsen
- Rekruttering og samarbejdsetablering
- Opfølgning og fastholdelse
- Forankring og formidling