Daginstitutioners betydning for udsatte børn og deres familier i ghetto-lignende boligområder
Det pædagogiske personale i daginstitutioner i udsatte boligområder udfører en lang række socialpædagogiske opgaver, der handler om at hjælpe både børn og forældre. Det viser denne forskningsrapport fra Aarhus Universitet.
Indhold
Denne rapport præsenterer de samlede teoretiske og empiriske resultater fra et 1‐årigt forskningsprojekt, der har udforsket det pædagogiske personales arbejde i en daginstitution beliggende i et ghetto‐lignende boligområde i København. Forskningsprojektet har forløbet i perioden september 2011 til september 2012, og i denne periode har pædagoger, ledelse og forældre fra daginstitutionen på forskellig vis deltaget og bidraget til forskningsprojektets forløb.
Formålet har været at gennemføre et forskningprojekt, som:
- har et særskilt fokus på daginstitutionens specifikke placering i ghettolignende boligområder
- har fokus på indsatser knyttet til daginstitutionens arbejde med udsatte børn og forældre fra disse boligområder
- indkredser hvilke problemer, udfordringer og muligheder denne gruppe børn vokser op med
- peger på, hvilke tidlige og forebyggende indsatser det fremadrettet er relevant at iværksætte for børn i ghetto‐lignende boligområder med fokus på at fremme børnenes udviklingsmuligheder, særligt med det pædagogiske personales indsats og daginstitutionens betydning i centrum.
Konklusion
Først og fremmest er der meget, der tyder på, at når en daginstitution er beliggende i et udsat boligområde, så har det pædagogiske personale en lang række meget konkrete arbejdsopgaver, som i høj grad adskiller sig fra daginstitutioner beliggende i andre typer af boligområder i Danmark. Disse arbejdsopgaver er i forskningsprojektet i høj grad koncentreret om særlige omsorgsopgaver for de udsatte børn såvel som et omfattende familiearbejde, hvor fokus både er på at hjælpe forældre i udsatte situationer såvel som at støtte til opdragelse og udvikling af børnene.
Tillige viser projektets materiale, at der udføres en lang række socialpædagogiske opgaver i denne type daginstitution, der både handler om at anskue det pædagogiske arbejde i daginstitutionen, arbejde med udsatte børn og familier såvel som at foretage en lang række sociale indsatser, der handler om at hjælpe de udsatte familier på en lang række områder, der bevæger sig væsentligt ud over en traditionel forståelse af daginstitutionens almenpædagogiske arbejde.
Der er mange og meget problematiske opgaver, der også stiller krav til det pædagogiske personales faglighed, normer og værdier. Især knyttet til at håndtere de vanskelige sociale problemstillinger, ikke at tage arbejdet med hjem og bekymre sig samt mangel på tid og ressourcer til at kunne løfte opgaverne, således som der vurderes, at børnene reelt har behov for.
Metode
Projektets dataindsamling omfatter kvalitative interview med det pædagogiske personale og forældre til børn i daginstitutionen samt en mindre spørgeskemaundersøgelse rettet mod det pædagogiske personale fordelt på de fem forskellige stuer i daginstitutionen, både i vuggestuen og børnehaven.
Teoretisk har både projektet og rapportens formidling taget afsæt i et såkaldt børneperspektiv, der er optaget af at forstå og udforske børns liv, deres tanker og handlinger med afsæt i netop børnenes perspektiv.