De udsatte børn – Fremtiden er deres
Du kan i denne publikation læse KL’s udspil om udsatte børn og unge.
Indhold
I Danmark er der fortsat mange børn, som har en kaotisk opvækst, hvilket får konsekvenser for deres voksenliv. De udsatte børn og unge klarer sig nemlig dårlige end deres jævnaldrende senere i livet, for eksempel når det kommer til uddannelse og beskæftigelse. Dertil udvikler flere udsatte børn og unge psykiske lidelser og ender i kriminalitet og misbrug.
KL sætter i dette udspil de udsatte børn og unge i centrum. Den fremtrædende vision i udspillet er, at målgruppen skal være en del af fællesskabet og få en god fremtid og et hverdagsliv, der matcher deres jævnaldrendes. Derfor mener KL, at hovedparten af alle børn og unge skal være i et almindeligt dagtilbud, skole og ungdomsuddannelse og have et fritidsliv på lige vilkår.
Rapporten er bygget op omkring fire kapitler, der hver især uddyber én af udspillets fire hovedpointer. Hvert kapitel tager afsæt i både national og international forskning, og indeholder cases fra en række kommuners arbejde på de fire forskellige områder. På den baggrund præsenterer KL til slut i hvert kapitel en række konkrete anbefalinger til resten af landets kommuners fremtidige indsatser for målgruppen.
Konklusion
KL fire centrale anbefalinger er i korte træk, at:
- Kommunerne griber tidligt ind i det udsatte barns liv, ved at tilføre ressourcer til dets udvikling, samt at udsatte forældres kompetencer styrkes i et samspil mellem forældrene selv, sundhedssektoren og civilsamfundet.
- Det tværprofessionelle samarbejde omkring forebyggelse blandt børn og unge i udsatte positioner styrkes, blandt andet ved at udvikle et fælles sprog og en fælles forståelse. Klarhed omkring de fagprofessionelles ansvar og opgaver er afgørende.
- De specialiserede indsatser omstilles således, at indsatserne fungerer som stop på vejen tilbage i almenområdet samt, at kommunerne i højere grad anvender slægts- og netværksanbringelser. I denne omstilling er myndighedsarbejdet et centralt element. Dette skal bidrage til, at der fokuseres på virksomme metoder samt mål, effekt og resultater af indsatsen.
- Kommunerne sætter målrettet ind i forhold til børn og unges læring og uddannelse, hvilket skal begynde allerede i dagtilbud, da det har afgørende betydning for udsatte børns livschancer. Et sådan fokus kan bidrage til at mindske betydningen af børn og unges sociale baggrund.