De udsatte børn - Nøgletal
Denne publikation bidrager med aktuelle nøgletal på området for udsatte børn og unge.
Indhold
I foråret 2015 kom Københavns Kommune – KL med udspillet ’De udsatte børn – Fremtiden er deres’, som fastslog, at alle børn og unge skal have en plads i fællesskabet. Den nærværende nøgletalspublikation fra KL er en opfølgning på dette udspil fra 2015. Publikationens formål er at være inspirationskilde til de politiske og faglige drøftelser i kommunerne. Inspirationen kan både være i forhold til prioriteringer, målsætninger samt faglige tiltag på området for udsatte børn og unge.
Den kan også læses af fagpersoner, som arbejder med socialt udsatte børn og unge, som ønsker at blive opdateret på centrale nøgletal på deres felt.
Publikationens opbygning:
Nøgletalspublikationen er delt op i følgende to temaer:
Tema 1: fokuserer på forebyggelses- og anbringelsesforanstaltninger til udsatte børn og unge. I denne første halvdel af publikationen kan du finde nøgletal over kommunernes samlede udgifter til udsatte børn og unge, deres brug af forebyggende foranstaltninger samt kommunernes anbringelser uden for hjemmet.
Tema 2: omhandler udsatte børn og unges skolegang. I denne anden halvdel af publikationen kan du finde nøgletal over sen skolestart, elevfravær og segregering blandt udsatte børn og unge, udsatte børn og unges resultater i folkeskolen samt vejen til en ungdomsuddannelse for udsatte børn og unge.
Ved hvert nøgletal beskrives de landsdækkende udviklingstendenser såvel som situationen på kommunalt plan. Ligeledes rejses en række refleksionsspørgsmål med henblik på at lægge op til en politisk drøftelse af det givne nøgletal.
Konklusion
Følgende er et udpluk af de væsentligste tendenser, som nøgletalspublikationen viser:
- På landsplan er antallet af anbragte børn og unge faldet svagt i perioden 2009-2013.
- Udviklingen i perioden 2010-2014 viser, at de udsatte unge fortsat halter bagefter i forhold til at komme i gang med samt fuldføre en ungdomsuddannelse.
- Kun omkring halvdelen af de udsatte børn og unge i 9. klasse i 2014 sluttede skoleåret med at få en afgangsprøve.
- På landsplan har udsatte børn og unge tolv gange så stor sandsynlighed for at gå i specialklasse som andre børn.
På side 3 og 4 kan du læse publikationens fulde opsummering af tendenserne.