Det Sociale Indikatorprogram for sikrede institutioner - SIP-sikret Landsrapport 2012
Landsdækkende undersøgelse af sikrede institutioner og effekten af den socialpædagogiske indsats her.
Indhold
Denne rapport beskriver, hvad der sker i løbet af unges ophold på en sikret institution. Der fokuseres både på, hvilken type af unge, der kommer ind på institutionerne, og hvordan de unge udvikler sig. Gennem statistiske analyser af data undersøges det, hvad der har indflydelse på, hvordan de unge udvikler sig under opholdet på institutionen. Her fokuseres specielt på hvilken type unge, der er tale om, og hvilke indsatser, der er givet til de unge under opholdet.
Konkret har man ønsket at undersøge:
- Hvorvidt den unge begår kriminalitet
-
Hvorvidt den unge opnår muligheder for at praktisere et hverdagsliv, der understøtter en positiv udvikling hos den unge indenfor følgende resultatmål:
a. Social adfærd og sociale ressourcer
b. Familiemæssige relationer
c. Fysisk og psykisk trivsel
d. Faglige kvalifikationer
e. Praktiske færdigheder
f. Misbrugsproblemer
g. Kriminel adfærd
Rapporten bygger på data indsamlet i perioden fra 1. august 2010 til 31. juli 2012.
Konklusion
I forhold til området social adfærd og sociale relationer viser resultaterne, at der er flere unge, der ligger i normalområdet i forhold til prosocialadfærd i 2012 end i 2010. Unge, der ligger uden for normalområdet forbedrer oftere deres prosociale adfærd og kammeratskabsproblemer end unge, der ligger inden for normalområdet.
De unges udvikling inden for emotionelle problemer vurderet af kontaktpersonen ser værre ud i 2012 end den gjorde i 2010, mens der ikke er forskel mellem de unges egne vurderinger. De unge, der ifølge kontaktpersonen er uden for normalområdet ved indskrivning i forhold til emotionelle problemer, forbedrer oftere deres emotionelle problemer under anbringelsen end de unge, der af kontaktpersonen placeres inden for normalområdet. Dette gælder også for hyperaktivitet.
Hvad angår de unges udvikling af praktiske færdigheder, viser resultaterne, at de unge, hvor kontaktpersonen tilkendegiver, at de er blevet inddraget i forhold til fx den individuelle plan, hverdagen, aktiviteter og fritid, forbedrer sig oftere i forhold til fx om de unge selv står op, tøjvask, sørger for personlig hygiejne o.s.v.
De unge er lidt mere forbeholdne overfor, hvorvidt opholdet på en sikret institution kan hjælpe til et liv uden for kriminalitet i 2012, end de var i 2010. De unge, der oplever forbedring i forhold til adfærdsproblemer eller positiv stilstand, har oftere ingen sigtelser for kriminelle forhold end unge i grupperne med forværring eller negativ stilstand. Der er desuden flere af de unge, der har oplevet negativ stilstand i adfærdsproblemer, der er sigtet for personfarlig kriminalitet.
Metode
Rapporten er udarbejdet på baggrund af beskrivelser og statistiske analyser af data samt resultaterne fra et auditmøde, hvor de statistiske data er blevet drøftet og fortolket af et auditpanel. Auditpanelet bestod af udvalgte fagpersoner fra sikrede institutioner, som hver især har indsigt i og erfaring med fagpraksis på den institution, som de repræsenterede på mødet.
Resultaterne i forhold området social adfærd, sociale relationer og fysisk og psykisk trivsel er indsamlet via SDQ (Strengths and Difficulties Questionnaire), som er et psykometrisk værktøj til screening af adfærd, følelser og relationer. Der er desuden indsamlet oplysninger fra lærere, faglærere og kontaktpersoner, ligesom de unge selv er blevet bedt om at vurdere deres egen situation i forhold til de ovenfor angivne resultatmål.
Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med Danske Regioner og de fem regioner.