Det ved vi om læringsmiljø og specialpædagogik
Beskrivelse af hvordan LP-modellen både kan anvendes til undervisningsdifferentiering og i specialpædagogiske indsatser
Indhold
Bogen bygger på LP-modellen, som er en pædagogisk analysemodel, hvor resultaterne baserer sig på forskning i forståelse af læringsmiljøets betydning for elevernes sociale og faglige læring. I bogen beskrives det, hvordan LP-modellen både kan anvendes til undervisningsdifferentiering og i specialpædagogiske indsatser. Udover et indledende- og afsluttende afsnit indeholder bogen nedenstående kapitler:
- Det ydre læringsmiljø og undervisningsformen
- Den differentierede undervisning
- Hvorfor har vi specialundervisning?
- Den evidensbaserede viden
- Tolærertimer, klassestørrelser og fålærerordninger
- Kommunale forskelle
- Skoleforskelle
- Læringsmiljøet i klasseværelserne
- Læringsmiljø og effekten af specialundervisningen
- Læringsmiljø og AKT-eleverne
- Personalets relationskompetence som en del af læringsmiljøet
Bogen henvender sig til pædagoger, lærere og skoleledere. Den er skrevet af Niels Egelund, som er professor i specialpædagogik og forskningsmedarbejder på LP-modellen. Bogen er en del af serien ”Det ved vi om”. En bogserie, hvis formål det er at videreformidle forskningsbaseret viden om forbedringer af kvaliteten i det pædagogiske arbejde. Serien er redigeret af Ole Hansen, projektchef på University College Nordjylland og Thomas Nordahl, professor i pædagogik ved Høgskolen i Hedmark.