Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen
Der har længe været fokus på inklusion af børn med særlige behov i den almindelige undervisning, men har inklusion nogen effekt? I denne rapport er forskning omkring dette emne fra årene 1994-2012 vurderet og analyseret.
Indhold
Rapporten er et forskningsreview. Den er skrevet på baggrund af forskningsspørgsmålet:
Hvad er effekten af, at man inkluderer børn med særlige behov i grundskolens almindelige undervisning, og hvilke pædagogiske metoder der er anvendt hertil viser sig at have positiv effekt?
I rapporten beskrives forskningen på dette område og de interventioner samt pædagogiske redskaber, der identificeres som effektive. Igennem hele rapporten er der historiske og politiske forklaringer på, hvordan inklusion og synet på elever med særlige behov har ændret sig igennem tiden. I kapitel fire er der en temaopdelt opsummering af konklusionerne af de forskellige studier, som er inddraget i rapporten. Du kan således vælge at læse hele rapporten eller slå op på det underkapitel, som omhandler det, du interesserer dig for. Underafsnittene i kapitel fire er:
- Inkluderende almenskole og specialklasse/skole
- Sammenfatning vedrørende inkluderende almenskole og specialklasse/skole
- Fælles værdigrundlag
- Sammenfatning vedrørende fælles værdigrundlag
- Pædagogiske tilgange til inklusion på almenskoler
- Sammenfatning vedrørende pædagogiske tilgange til inklusion på almenskoler
- Collaborative teaching (tolærerordning)
- Sammenfatning vedrørende collaborative teaching (tolærerordning)
- Lærerassistenter
- Sammenfatning vedrørende lærerassistenter
Konklusion
Overordnet konkluderes det, at inklusion af elever med særlige behov i almenundervisningen både er muligt og har en positiv effekt på alle elevers faglige og sociale udvikling. Det kræver dog, at lærerene har adgang til efteruddannelse, ressourcepersoner og kendskab til undervisningsmetoder, som er målrettet elever med særlige behov.
Metode
Rapporten bygger på en systematisk forskningskortlægning og systematisk syntese. Den systematiske forskningskortlægning er gennemført på det grundlag, som er beskrevet i Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforsknings Konceptnotat samt Notat om forskningskvalitet. Der er fundet 279 studier om emnet, som er udgivet fra 1994-2012. Af disse studier er 43 vurderet til at være af medium eller høj forskningskvalitet og er inddraget i forskningsreviewet. Der er kun inddraget studier fra EU-lande samt Norge, Schweiz, USA, Canada, New Zealand og Australien.