Effektfulde indsatser i boligområder til at forbedre børns skolegang og uddannelse og voksnes arbejdsmarkedsparathed
I denne rapport kan du tilegne dig viden om forskellige effektfulde indsatser rettet mod henholdsvis forbedring af børn og unges skole- og uddannelsesniveau samt indsatser rettet mod øget beskæftigelse for ledige voksne. Alle indsatserne kan implementeres i en dansk boligsocial kontekst.
Indhold
Denne rapport er særligt relevant for fagpersoner inden for det boligsociale område, pædagog-, lærer- og socialrådgiverstuderende og andre med interesse for boligsociale indsatser.
Rapporten peger på en række aktiviteter, der kan foregå i en dansk boligsocial kontekst, som har en dokumenteret effekt i forhold til uddannelse og beskæftigelse. Aktiviteterne kan inspirere det boligsociale arbejde samt bringe større fokus på at arbejde evidensbaseret og målrettet.
Sammen med Rambøll Management Consulting og Professionshøjskolen Metropol evaluerer SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Landsbyggefondens 2011-2014-pulje. I perioden 2011-2014 har Landsbyggefonden uddelt 1,76 mia. kr. til boligsociale indsatser og huslejestøtte som led i en boligaftale, der blev indgået i 2010 om en styrket indsats i de såkaldte ghettoområder. Denne rapport er et delelement i evalueringen af indsatserne under Landsbyggefondens 2011-2014-midler.
Rapporten indeholder en oversigt over indsatser rettet mod at forbedre skole- og uddannelsesniveauet. I disse indsatser er målgruppen børn og unge, og indsatserne har til formål at forbedre børn og unges skolerelaterede kompetencer via aktiviteter, rettet mod både forældre og børn.
Dertil indeholder rapporten en oversigt over indsatser rettet mod at øge beskæftigelsesniveauet eller flytte ledige tættere på arbejdsmarkedet. I disse indsatser er målgruppen ledige voksne og indsatserne indeholder uddannelse og generel opkvalificering, men også andre typer aktiviteter og mentorforløb.
Rapporten er bygget op således:
Efter en indledning i kapitel 1, gennemgås forskningsoversigtens metodiske grundlag i kapitel 2. I kapitel 3 beskrives hver af de 19 indsatser, der er undersøgt i 20 studier. I disse beskrivelser er der fokus på bl.a. indsatsernes indhold, studiernes nøglefund og indsatsernes realiserbarhed i en dansk boligsocial kontekst. I kapitel 4 foretages en tværgående opsamling af indsatserne, hvori en række af indsatsernes fællestræk beskrives. Rapportens hovedresultater beskrives i sammenfatningen, som kan findes på side 7.
Konklusion
Forskningsoversigten giver viden om internationale undersøgelser af indsatser rettet mod at forbedre børns skolegang og uddannelse og voksnes arbejdsmarkedsparathed.
I rapportens sammenfatning beskrives studiernes anvendte metoder, studiernes geografiske kontekst samt de 19 forskellige indsatser, som er kategoriseret inden for seks indsatsklynger:
- Styrkelse af fagspecifikke færdigheder.
- Styrkelse af ikke-faglige færdigheder.
- Styrkelse af uddannelsesvalg.
- Forbedring af adfærd og holdninger.
- Udvikling af forældrerollen.
- Forbedring af arbejdsmarkedsparatheden.
De inkluderede studier omhandler indsatser, der vurderes at kunne iværksættes i en boligsocial kontekst, som er målrettet beboere i udsatte boligområder og som dokumenterer en positiv virkning på børn og unges skolegang og uddannelse eller en positiv virkning på arbejdsmarkedsparathed hos voksne ledige.
De fleste af indsatserne i forskningsoversigten er gennemført og evalueret i en kontekst, der er meget forskellig fra den danske (16 studier fra USA, to fra Canada og to fra England). Derfor skal de beskrevne indsatser typisk også tilpasses og udvikles, hvis de skal anvendes i en dansk boligsocial sammenhæng.
Metode
Søgningen efter relevante studier er gennemført som søgning i internationale databaser, søgning efter såkaldt ”grå litteratur” og som referencesøgning (også kaldt ”snowball”-søgning). Forskningsoversigtens søgeprofil er udviklet på baggrund af et samarbejde med Landsbyggefonden og fagspecialister på SFI. Der er kun medtaget studier, som er fra år 2000 og fremefter i forskningsoversigten. Der er kun medtaget indsatser, hvor der er dokumenteret en virkning.
For at kvalificere betragtninger omkring indsatsernes realiserbarhed i en dansk boligsocial sammenhæng, er der afholdt en workshop med boligsociale aktører, hvor indsatserne er blevet diskuteret i forhold til realiserbarhed.