Egmont Rapporten 2017 - VI KAN GODT!
Hvordan kan vi styrke anbragte børns læring og livsduelighed? I Egmont Rapporten 2017 kommer både eksperter, forskere, praktikere og ikke mindst nuværende og tidligere anbragte børn og unge til orde med bud på løsninger på netop dette område.
Indhold
Egmont Rapporten er et initiativ fra Egmont Fonden, som har til formål at hjælpe børn og unge med at blive hørt. Egmont Rapporten stiller hvert år skarpt på en udfordring for børn og unge og undersøger, hvordan andre kan hjælpe dem med at håndtere den.
Egmont Rapporten 2017 sætter fokus på, hvad der skal til for at styrke anbragte børn og unges læring og livsduelighed og ruste dem til at tage en ungdomsuddannelse. Rapporten er delt ind i tre afsnit. Hvert afsnit omhandler et område, hvor der er et behov for en indsats, som kan sikre de anbragte børn og unge en ungdomsuddannelse:
- Et stimulerende læringsmiljø
- Et bedre skoleforløb
- Et kærligt skub
I afsnittet ’Et stimulerende læringsmiljø’ er der fokus på, hvordan voksne kan hjælpe børnene med at lære og udvikle sig og tro på deres potentiale, og hvordan læringsmiljøet i plejefamilien eller døgninstitutionen kan understøtte barnets skolegang og dannelse. Afsnittet omhandler blandt andet, hvilken forskel lystlæsning kan gøre både fagligt og personligt, og hvordan en mere systematisk tilgang til læringsmiljøet i plejefamilien kan løfte børnenes skolepræstation.
I afsnittet ’Et bedre skoleforløb’ er der fokus på hvordan børnene kan få den nødvendige støtte fagligt og socialt og opleve færre skoleskift og -pauser. Der bliver blandt andet stillet skarpt på allerede afprøvede værktøjer som Learning Camps mentorforløb, som hjælper anbragte børn med at opbygge en større tro på egne evner og dermed giver grobund for øget faglig udvikling.
I afsnittet ’Et kærligt skub’ er der fokus på, hvordan voksne kan sørge for både at støtte og udfordre børnene. Afsnittet omhandler blandt andet, hvordan en tæt relation til en voksen kan være afgørende for barnets læring og livsduelighed, og hvordan frivillige kan involvere anbragte børn og unge og bygge bro til fritidslivets fællesskaber.
På tværs af alle tre afsnit kombinerer rapporten undersøgelser om anbragte børn og unges trivsel og skolegang med praksisfortællinger og råd fra børnene selv, så både eksperter, forskere, praktikere og nuværende såvel som tidligere anbragte børn og unge kommer til orde.