En guidet tur - Om inklusionsvejledning i dagtilbud
Denne bog handler om inklusionsvejledning i dagtilbud og om, hvordan inklusionvejledningen kan udvikles. Bogen er baseret på interviews med vejledere, vejledte pædagoger og institutionsledere og undersøger blandt andet, hvordan inklusionsvejledningen fungerer som vejlednings- og læreproces, hvordan vejledningen fungerer i forhold til udvikling af inklusion samt hvordan vejledningen kan udvikles.
Indhold
Inklusion ligger højt på den samfundsmæssige dagsorden. Dagtilbud skal nu inkludere flere udsatte børn og flere børn med forskellige udfordringer end tidligere. Kravet om øget inklusion er fulgt op af uddannelse til pædagoger, støtte til udvikling af dagtilbud og forskellige former for vejledning til pædagoger og dagtilbud, hvor pædagoger vejleder pædagoger.
Denne bog handler om inklusionsvejledning i forhold til udvikling af inklusion i dagtilbud og ser nærmere på, hvordan inklusionsvejledningen fungerer og hvordan den kan udvikles.
Dette undersøges i bogen gennem en række underspørgsmål:
- Hvordan fungerer inklusionsvejledning som vejlednings- og læreprocesser?
- Hvordan fungerer inklusionsvejledning i forhold til udvikling af inklusion i dagtilbud?
- Hvordan kan inklusionsvejledning udvikles?
Bogen er primært baseret på interviews med vejledere, vejledte pædagoger og institutionsledere fra en kommune, som i bogen bliver kaldt "Hedeby Kommune". Bogen er ikke en rapport eller en evaluering af kommunen, men er ment som en præsentation af generel viden, som kan være relevant på tværs af landets kommuner. Det særlige ved denne bog er, at den undersøger, hvordan inklusionsvejledning ser ud og fungerer i praksis samt forsøger at afdække og forstå inklusionsvejledning som et samspil på det konkrete plan. Bogens teoretiske perspektiv er en situeret forståelse af vejledning af pædagogernes professionalisme, af børns udsathed og udvikling af ressourcer.
Bogen er opdelt i fire dele med hvert sit tema:
- Første del handler om inklusionsvejledningens baggrund og kontekst samt en indkredsning af, hvad der tales om i teori og praksis.
- Anden del handler om temaet vejledning og læring i vejledningspraksis.
- Tredje del handler om vejledningens rolle i forhold til udvikling af inklusion i dagtilbud og diskuterer blandt andet, hvordan vejledning kan fremme inklusion.
- Fjerde del behandler forskellige udviklingsperspektiver og ser på, hvad der sker i praksis i forhold til at kvalificere den fremtidige inklusionsvejledning. I dette afsnit gives der også forslag til udvikling, som primært er baseret på personlige og faglige vurderinger.
Hensigten med bogen er at udvikle inklusion i dagtilbud. Bogens pointe er, at inklusionsvejledningen kun kan udvikles ved at forstå den i sin kontekst. Bogen henvender sig primært til vejledere, videns- og udviklingsmedarbejdere, ledere og administratorer samt studerende og undervisere på professionshøjskoler.