Erfaringer fra et Familieværksted – Reflekterende samtaler med forældre og behandlere
Feedbackprocesser i familiebehandling
Indhold
Igennem familieværkstedernes historie har der været arbejdet med og udviklet en lang række metoder omkring de feedbackprocesser, som er en del af grundlaget for den måde, man som familiebehandler arbejder på. Ifølge bogens forfattere viser erfaringen, at det, så længe behandlingen er i gang, er vanskeligt at foretage en egentlig evaluering, og det samme gør sig gældende på tidspunktet for forløbets afslutning. Man er derfor blevet optaget af at inddrage familierne i en mere organiseret og samlet undersøgelse af, hvordan de oplever et behandlingsforløb 1 år efter, at behandlingen er afsluttet.
Inspireret af den norske professor i socialpsykiatri, Tom Andersen, har Familieværkstedet i Århus arrangeret fælles samtaler med familiebehandlere og forældre, som et år tidligere afsluttede et behandlingsforløb ved Familieværksted Nord. Forfatternes mål er at gøre brugerundersøgelser til en udviklende del af det daglige behandlingsarbejde. Suppleret med f.eks. spørgeskemaer og statistikker beskriver denne form for brugerundersøgelse en institutions kvaliteter på en måde, som kan tilfredsstille politikere, brugere og behandlere.
Konklusion
Om familieværkstedets faglige arbejde konkluderes det, at der er forskellige måder at være behandler på, og familierne giver udtryk for, at de kan bruge behandlernes forskellighed. Endvidere understreges betydningen af, for behandlerne, at udvikle behandlerviden og træning i empati, samt at finde ro nok til at vise tvivl og usikkerhed i samarbejdet med familien.
I forhold til den kvalitative interviewmodel, som har været anvendt i undersøgelsen, fremhæves det, at formen med gæsteinterviewere er medvirkende til at fremme, at familierne taler om mange ting, og modellen er særligt anvendelig i forhold, hvor der er problemer med at definere samarbejdet mellem familien og behandlerne.
Til sidst viser undersøgelsen, at denne form for brugerundersøgelser er et kvalificeret alternativ til/løsning på kravet om effektmåling og kan måske anvendes som kvalitetskontrol i arbejdet på familieværkstederne. Det viser også, at praktikere selv kan dokumentere effekten af deres arbejde, og at samarbejde mellem praktikere og forskere kan være særdeles frugtbart.
Metode
Undersøgelsen tog udgangspunkt i Tom Andersens medforskningsmetode. Ideen er, at man i interviewet bryder tidligere positioner ved at lade en ekstern person stå for interviewet. Familierne kommer således til interviewene på en ny måde: Ikke for at få hjælp til familiens problemer, men for at give en erfaring videre til behandlerne, som netop kun familierne er i stand til. Ved interviewet opstår der således et rum for udveksling og erfaring.
I alt deltog 14 familier ud af 21 adspurgte. Familierne blev indbudt ca. et år efter, at de havde afsluttet et forløb på familieværkstedet. Man foretog ingen udvælgelse af familier, men inviterede dem fra en ende af. Interviewene foregik på Familieværksted Nord og havde en varighed på ca. 1½ time.