Evaluering af implementering af det kognitive behandlingsprogram ART på de sikrede døgninstitutioner Grenen og Koglen
Præsentation samt analyse af implementeringen af behandlingsprogrammet ART (Aggression Replacement Training) på de sikrede døgninstitutioner Grenen og Koglen.
Indhold
Behandlingsprogrammet ART handler om social færdighedstræning, træning i vredeshåndtering samt træning i moralsk omtanke og benyttes primært til børn og unge, der er i risiko for at udvikle alvorlige adfærdsmæssige problemer. Grenen og Koglen hører under region Midtjyllands specialområde kriminalitetstruede og dømte børn og unge. De unge, som anbringes her, er mellem 12 og 18 år og har typisk adfærdsmæssige udfordringer som for eksempel aggressiv adfærd, misbrug og kriminalitet.
Rapportens indhold:
- Første del af rapporten er en indledning til og præsentation af evalueringen. Her gives en kort præsentation af behandlingsprogrammet ART, evalueringens metode og metodiske overvejelser. Desuden præsenteres de to institutioners forudsætninger og baggrunde for implementeringen af behandlingsprogrammet.
- Anden del af rapporten indeholder analysen af implementering af det kognitive program ART. Analysen peger på en række udfordringer, som man med fordel kan tage højde for i fremtidige ART-forløb.
Konklusion
- Det har været en udfordring for både medarbejdere og ledelse at få tilrettelagt det omfattende program.
- Analysen viser, at det er vigtigt, at ledelsen tager sig tid til at få planlagt opstarten af ART.
- Analysen peger på, at det er vigtigt, at ledelsen får italesat overfor de unge og det øvrige personale, at ART-forløbet er en prioriteret opgave, som de unge skal deltage i.
- Det er afgørende at holde motivationssamtaler med de unge potentielle deltagere.
- Størstedelen af de medarbejdere, som har fungeret som ART-trænere, oplever, at de, i perioden med forløbet, har brugt flere ressourcer end normalt, både fysisk og mentalt.
- Medarbejderne mister tid på selve bo-enheden, hvilket betyder, at de mister tid med de øvrige beboere og personale.
- Det er vigtigt, at ART-trænerne følger ART's manualbaserede program for at sikre en effekt hos de unge.
- Der er uddannet ART-personale på stort set alle afdelinger, men meget tyder på, at programmet ikke er fuldt implementeret på de enkelte bo-enheder.
- Et vigtigt element i forløbet er, at de unge arbejder med ART-færdighederne uden for ART-undervisningen.
- Det er en udfordring, at man kan have en meget forskellig gruppe af unge at arbejde med i et ART-forløb.
- Der efterspørges en højere grad af supervision fra Kognitiv Terapi Center Aarhus undervejs i forløbet.
Metode
Evalueringen er baseret på telefoninterviews med tre afdelingsledere samt to fokusgruppeinterview med ART-trænere på Grenen og Koglen.