Evaluering af inklusion Glostrup Skole
Du kan i denne rapport læse en status på Glostrup Skoles inklusionsarbejde. Rapporten sætter særskilt fokus på, hvordan skolens elever med og uden særlige støttebehov og deres forældre oplever inklusionen.
Indhold
I denne rapport giver to chefkonsulenter fra Professionshøjskolen Metropol, Institut for Ledelse og Forvaltning en status på, hvor langt Glostrup Skole er kommet med implementeringen af Glostrup Kommunes inklusionsstrategi. Inklusionsstrategien blev godkendt af kommunalbestyrelsen i maj 2013.
Rapporten giver status på, hvad der er sket på Glostrup Skole 2½ år efter vedtagelsen. Særligt ligger fokus på, hvordan inklusionen opleves af elever og forældre. På den baggrund opridser forfatterne en række problemstillinger, som de anbefaler, at skolen arbejder videre med fremover.
Glostrup Kommunes inklusionsstrategi har til formål:
- At gøre det klart, hvordan der arbejdes med inklusion i Glostrup Kommune.
- At tydeliggøre værdien af inklusion for alle børn og unge, og hvordan denne værdi kan omsættes og ses i praksis.
- At sikre, at der på hele børne- ungeområdet i Glostrup Kommune er fokus på inklusion.
Rapportens opbygning:
Rapportens indledning følges op af en præsentation af dens konklusioner. Herefter fokuserer de følgende afsnit på elevernes oplevelse af inklusionen, hvor der tages afsæt i interview med elever både med og uden særlige støttebehov.
Derefter rettes fokus mod forældrenes oplevelse af inklusionen, hvor der tages afsæt i interviews med forældre til børn med og uden særlige støttebehov. Disse afsnit følges op af et afsnit, som giver et overblik over, hvilke forandringer, der er sket på baggrund af inklusionsstrategien, efterfulgt af et afsnit, som rummer en oplistning af en række områder, der skal have særlig opmærksomhed fremover. Rapporten afsluttes med et metodeafsnit.
Konklusion
Følgende er et udpluk af rapportens konklusioner på interview med elever og forældre:
- Forældrene oplever, at der bliver taget hånd om de inkluderede børn i skolen.
- De inkluderede børn påvirker undervisningsmiljøet i klasserne og det stiller krav til de andre elever og i særdeleshed til lærere og pædagoger.
- Forældrene synes ikke alt er godt nok og de peger på forandringsmuligheder, men de møder ikke en uoverskuelig situation.
Følgende er et udpluk af konklusionerne på interview med medarbejderne:
- Medarbejderne oplever ikke, at de har fået tilstrækkelig viden om opstart af en inklusionsindsats.
- De oplever, at ledelsen ikke har været tydelig i rammesætning for inklusionsindsatsen.
- De er overvejende enige i, at de inkluderede elever inddrages i klassens og skolens sociale arrangementer, mens medarbejderne er uenige i, at de inkluderede elever er med i det faglige fællesskab.
Metode
Forfatterne har lavet fokusinterview med elever, forældre og medarbejdere og lavet en mindre spørgeskemaundersøgelse i februar 2016. De understreger, at de ikke har et dækkende billede af inklusionen i Glostrup, men har talt grundigt og dybtgående med en række vigtige aktører.