Familieklasser i skolen
Med udgangspunkt i Marlborough-modellen beskrives det, hvordan familiearbejde kan implementeres og udvikles i en dansk folkeskolesammenhæng.
Indhold
Tanken bag familieklasser er, at elever med adfærdsproblemer ikke kan hjælpes ved, at man isoleret ser på barnet. Derfor inviteres barnets forældre med i skolen ca. én gang om ugen, så forældre får mulighed for at se, hvordan andre forældre løser konflikter med deres børn samt reflektere over deres egen tilgang til deres barn med en professionel.
Med udgangspunkt i metoder, der er udviklet af Neil Dawson og Brenda McHugh på Marlborough Family Service and Education Centre i London, og i forfatternes egne mangeårige erfaringer, giver forfatterne et bud på, hvordan familieklasser kan implementeres og udvikles i en dansk folkeskolesammenhæng. Bogen indeholder følgende kapitler:
- Familieklasser og familieskoler
- Marlborough-modellen
- Systemisk teori og metode
- Temaer og refleksioner i dagligdagen
- Implementering på skolen og den første begyndelse
- Dagens gang i familieklassen
- Familieklasselærerens rolle
- Skolen og familieklassen
I Danmark er der over 100 familieklasser. Baggrunden for denne bog er, at forfatterne ønsker en præcisering af, hvad en familieklasse er samt at skabe et fælles teoretisk og praktisk fundament for disse familieklasser.