Forebyggende foranstaltninger 10-13 år - Dialoggruppe om forebyggelse som alternativ til anbringelser
Hvordan kan forebyggende foranstaltninger anvendes som alternativ til anbringelse af 10-13-årige unge? Hvordan kan de tilrettelægges, og hvad skal man være særlig opmærksom på i forhold til denne aldersgruppe? I denne rapport gives fire konkrete eksempler på, hvordan man har arbejdet med forebyggende foranstaltninger som alternativ til anbringelse.
Indhold
Servicestyrelsen igangsatte i foråret 2009 projektet "Dialoggruppe – om forebyggelse som alternativ til anbringelse". Projektets overordnede formål har været at udvikle viden, som kan bruges af landets kommuner til at iværksætte den støtte og hjælp, som udsatte børn og unge har behov for, og herigennem sikre deres trivsel og udvikling.
Fokus i denne delrapport er det forebyggende arbejde centreret omkring børn i alderen 10-13 år. Således præsenteres i rapporten fire foranstaltninger, der henvender sig til denne målgruppe:
-
Børnefamiliegruppen i Mariagerfjord Kommune
-
Ådalen – Sydthy Børnehus i Thisted Kommune
-
Godthåbskolen i Aalborg Kommune
- Lejligheden 1. th. i Århus Kommune.
Rapporten præsenterer også relevant forskning på området ud fra et nationalt såvel som et internationalt perspektiv.
Konklusion
Forfatterne peger i rapporten på en række fællestræk i de fire foranstaltningers praksis:
-
Alle foranstaltninger tilpasser forløb til de enkelte børn (og deres familier).
-
Foranstaltningerne gør ikke brug af faste programmer, men blander metoder.
-
Alle medarbejdere i foranstaltningerne arbejder både individuelt (som kontaktperson) og i team.
-
Alle ledere af foranstaltningerne bestemmer selv, hvordan foranstaltningen styres i det daglige.
De forebyggende foranstaltninger varierer dog også på en række centrale punkter. Der er eksempelvis forskel på:
-
antallet af ansatte pr. barn
-
hvor stor en andel af børnene i foranstaltningerne, der har en anden etnisk baggrund end dansk
-
foranstaltningernes varighed
-
hvor lang tid der går fra et barn henvises til foranstaltningen, til at indsatsen kan starte.
De indledende fund peger i retning af, at de 10-13-årige, som indgår i de forebyggende foranstaltninger, er eksponeret for væsentlige problemer i deres dagligdag, som truer deres udvikling og trivsel. Behandlerne vurderer eksempelvis, at:
- hver fjerde af børnene oplever en stor del psykisk vold i familien
- mange af børnenes familier kæmper med psykiske problemer, arbejdsløshed, økonomiske problemer
- nogle børn udsættes for omsorgssvigt i familien.
Derudover fremhæver behandlerne, at børnene selv har en række problemer at kæmpe med i deres hverdag:
-
66 procent af børnene vurderes at have et dårligt psykisk helbred
-
43 procent af børnene vurderes ikke at modtage psykisk pleje og omsorg, som for eksempel at forældrene giver deres børn en følelse af sikkerhed og tillid i hjemmet
-
38 procent af børnene har en meget uhensigtsmæssig udadreagerende adfærd
- 24 procent af børnene vurderes at mangle fysisk pleje og omsorg så som tilstrækkelig med mad, varmt og rent tøj.
Metode
Dette er den fjerde delrapport om projektet "Dialoggruppe – om forebyggende foranstaltninger som alternativ til anbringelse", der er et projekt igangsat af Servicestyrelsen. Projektet blev gennemført i perioden foråret 2009 til foråret 2013 af SFI i samarbejde med COWI A/S.
Projektet bygger på omfattende datamateriale om 23 forebyggende foranstaltninger i 10 udvalgte kommuner fordelt over hele landet: Assens, Brøndby, Faxe, Fredericia, Helsingør, Hillerød, Mariagerfjord, Thisted, Aalborg og Århus.
Præsentationerne af foranstaltningerne i denne delrapport er skrevet på baggrund af interview og casestudier i de fire foranstaltninger, hvor der blandt andet er foretaget interview med den enkelte foranstaltningsleder, medarbejdere, brugere og kommunens børne- og ungechef.
Som afslutning på projektet udkommer i 2013 en rapport, der sammenfatter hele projektet, samler op på effektevalueringen og peger på, hvad der er god praksis.