Den forebyggende indsats i Slagelse Kommune - Evaluering af forebyggelsesgruppernes arbejde
Erfaringer fra arbejdet med opsporing og tidlig indsats for udsatte børn og unge i Slagelse Kommune
Indhold
Denne rapport evaluerer fem forebyggelsesgruppers arbejde i Slagelse Kommune i perioden 2009-2010. De fem forebyggelsesgrupper har udgjort et væsentligt element i den samlede forebyggende og tidlige indsats i kommunen. Konkret har formålet med grupperne været at sikre:
- En generel forebyggende indsats
- Nærhed i opgaveløsningen
- Den røde tråd i børnenes liv
- Samarbejde på tværs af institutioner og faggrupper
Rapportens første del omhandler forløb og processer i forebyggelsesgrupperne og medlemmernes oplevelse af og tilfredshed med forebyggelsesgrupperne, samt hvorfor der ikke iværksættes konkrete aktiviteter i de enkelte forebyggelsesgrupper.
Anden del af den foreliggende rapport omhandler udviklingen af en ny fælles brobygningsmodel, det vil sige en model for samarbejdet mellem dagtilbud og skole om børnenes overgang fra dagtilbud til skole, som skulle implementeres i hele kommunen i første halvdel af 2011.
Konklusion
Samlet set viser evalueringen, at der, 1½ år inde i forebyggelsesgruppernes arbejde, fortsat er stor uklarhed om gruppernes konkrete kompetencer og opgaver set fra medlemmernes side. Medlemmerne efterlyser fortsat konkrete mål med og en overordnet strategi for forebyggelsesgruppernes arbejde, og der efterlyses fortsat en mere præcis og klar definition af begrebet forebyggelse set i forhold til forebyggelsesgruppernes arbejde.
Det gennemgående billede er, at forebyggelsesgrupperne hos mange medlemmer ikke tillægges den store værdi i det forebyggende arbejde. Der synes heller ikke at være den store motivation blandt dagtilbudslederne og skolelederne for at deltage i forebyggelsesgruppernes arbejde på de aktuelle præmisser.
Konkrete resultater af forebyggelsesgruppernes arbejde efter 1½ år er, at man har lært hinanden bedre at kende inden for de enkelte forebyggelsesgrupper, men at det tværfaglige kendskab til hinanden og hinandens virksomheder endnu ikke har bredt sig ud til medarbejdere i virksomhederne, ligesom der ikke er igangsat lokale forebyggende aktiviteter.
Rapporten afsluttes med en række anbefalinger til, hvordan forebyggelsesgrupperne kan komme til at spille en mere central rolle i den opsporende og tidlige indsats for udsatte børn og unge.
Metode
Medlemmer i de fem forebyggelsesgrupper udgør alle skoleledere og dagtilbudsledere i de enkelte lokaldistrikter. Til hver forebyggelsesgruppe er der i øvrigt knyttet en række ressourcepersoner fra det socialfaglige område, fra PPR, fra sundhedsplejen og fra SSP.
Forebyggelsesgrupperne varetager ikke konkrete sager, men "har som primære opgaver at drøfte og iværksætte sundhedsfremmende, sociale, pædagogiske og forebyggende tiltag, der kan sikre børns og unges såvel fysiske som mentale sundhed i (lokal)områderne”. Det forventes, at der i forebyggelsesgrupperne arbejdes både med egne udvalgte lokale aktiviteter og fælles temaer for alle forebyggelsesgrupper.
Evalueringen bygger på individuelle interview med styregruppen, forebyggelsesgruppernes formænd og skoleledere samt fokusgruppeinterview med dagtilbudsledere og børnehaveklasseledere i hvert af de fem distrikter. Der er endvidere gennemført en spørgeskemaundersøgelse med alle medlemmer af forebyggelsesgrupperne samt observationer af forebyggelsesgruppemøder.