Fortællinger om læring - der skal to til tango
Ofte kan statussamtaler med kommunen om socialt udsatte børn og unge være svære. Her kan du få tre lette trin til at gennemføre evalueringsprocessen.
Indhold
I denne publikation kan du læse om og få en indføring i en evalueringspraksis, som er tilrettelagt til STU-forløb.
Publikationen er et inspirationshæfte, som indeholder ”fortællinger om læring”, der sætter fokus på elevers progression i læring og udvikling. Derudover sættes der fokus på, hvordan vurderingen af dette kan foregå som en samskabende proces mellem underviser og elev.
Materialet er altså en hjælp til dig, som står overfor statussamtaler med kommunen i forhold til elevers progression. Materialet er opbygget i trin, der guider STU-underviseren igennem evalueringsprocessens fire trin, hvor trin tre udgør hæftets centrale afsnit. Det afsnit, som er en nærmere beskrivelse af metoder til at støtte eleven i at reflektere over sin egen læring og udvikling i form af vurderingens samskabende perspektiv.
Inspirationsmaterialet rummer viden, metoder og redskaber til en samskabende evalueringspraksis, som primært fokuserer på dokumentation og evaluering af den enkelte elevs læring og progression, men som tillige udgør afsættet for udvikling af skolens pædagogiske praksis og for udvikling og implementering af den samskabende evalueringsform som organisatorisk praksis.
Publikationen henvender sig særligt til det pædagogiske personale ved STU.