Hvad virker? Ledige unges vej til uddannelse og arbejde - Evaluering af Brobygning til uddannelse
Hvordan skabes nye lærings- og udviklingsmæssige tiltag, som medvirker til at kvalificere og fastholde flere unge ledige i uddannelse? I denne evalueringsrapport kan du få et spændende indblik i, hvad der fremmer og hæmmer unge lediges fastholdelse i uddannelse samt hvordan/hvorfor eksisterende brobrygningstiltag virker.
Indhold
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har, i samarbejde med Undervisningsministeriet, igangsat af en række omfattende forsøg med brobygningsforløb, der har til formål at understøtte, at flere unge kommer i uddannelse eller arbejde frem for at være på kontanthjælp. CeFU har i den forbindelse bidraget med nærværende evaluering, der sætter fokus på, hvordan de unge kommer igennem brobygningsforløbet og videre i uddannelse samt 'hvad der virker' i forhold til at styrke de unge i, at de gennemfører uddannelsen.
Baggrunden for brobygningsforløbet er, at der blandt de unge kontanthjælpsmodtagere under 30 år er mellem 90 og 95 %, der ikke gennemfører en erhvervskompetencegivende uddannelse. Denne gruppe af unge er ofte ikke uddannelsesparate og desuden har de en række udfordringer både fagligt, socialt og sundhedsmæssigt. På den baggrund kan det være svært at leve op til de sociale og faglige krav, der stilles på erhvervsuddannelserne, og disse unge har derfor en øget risiko for at falde fra. Derfor er der ekstra brug for brobygningsforløb, der understøtter, at flere unge kommer i gang med og gennemfører en uddannelse.
Evalueringsrapporten er opbygget i følgende tre hoveddele:
- De unge: Hvem er de unge i brobygning til uddannelse?
- Projekterne: Virker brobygning og hvorfor?
- Fravær og motivation: En model for at fremme de unges motivation for uddannelse.
Hver del indeholder en detaljeret analyse, som udgør et solidt fundament for evalueringens samlede resultater. Derudover kommer rapporten med en række anbefalinger til forbedringer i brobygningsforløbet bl.a. ved et udvidet pædagogisk fokusområde.
Konklusion
Evalueringsrapporten konkluderer overordnet, at:
- Deltagelse i brobygning til uddannelse virker.
- Brobygning virker gennem fokus på tre indsatsområder herunder, at de unge 1) Selv oplever at kunne gennemføre en uddannelse 2) Selv oplever at have en meningsfuld plan 3) Oplever at have fået et øget netværk. Indsatsområderne støttes af mentorer, praktik og faglig progression.
- Der er et stort behov for at arbejde systematisk med fravær og motivation. Det viser sig bl.a., at de unges fravær hovedsageligt skyldes to mekanismer herunder usikkerhed og skoletræthed. Motivationen skabes i mødet med de sammenhænge, de unge indgår i.
Metode
Evalueringen bygger på både registerdata, spørgeskemaer, interviews med unge og fagpersoner samt observationer.