Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Inkluderende læringsfællesskaber for alle børn

Denne publikation fra Rådet for Børns Læring sætter fokus på inklusion og har til formål at skabe et nyt grundlag for debatten om inklusion. I publikationen kan du bl.a. læse rådets definition af inklusion, om udvikling indenfor inklusionsområdet i folkeskolen og eksempler på nye veje til bedre inklusion.

Indhold

Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, der har til opgave at følge, vurdere og rådgive undervisningsministeren og ministeren for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold om det faglige niveau, den pædagogiske udvikling og elevernes udbytte af undervisningen i folkeskolen og ungdomsskolen samt om det pædagogiske arbejde med at understøtte alle børns trivsel, udvikling og læring.

Som et led af rådets arbejde, vil rådet i 2014 sætte fokus på inklusion i et 0-18 års perspektiv. Denne publikation er den første af flere publikationer, og handler om inklusion i folkeskolen.

  • 1. kapitel en beskrivelse og definition af inklusion og inkluderende læringsfællesskaber. Kapitlet beskriver bl.a. nødvendigheden af undervisningsdifferentiering og et samarbejde mellem alle skolens aktører.
  • 2. kapitel beskriver den aktuelle udvikling på inklusionsområdet i folkeskolen. Kapitlet tegner bl.a. et billede af, at der stadig er en stor forskel på elevers faglige resultater, som kan relateres til elevernes sociale baggrund.
  • 3. kapitel handler om veje til bedre inklusion og kommer med konkrete eksempler på praksis og indsatser, der har vist sig at være effektfulde i forhold til inklusion.
Lærebøger og værktøjer
Forfatter
  • Rådet for Børns Læring
Årstal
2014
Udgiver
Rådet for Børns Læring, Undervisningsministeriet, 32 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Evaluering af inklusion Glostrup Skole

Professionshøjskolen Metropol, Institut for Ledelse og Forvaltning, 33 sider 2016
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2014

Kofoeds Skole, 28 sider 2015
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank