Inklusion - fra skole til samfund
Både samfundsøkonomisk og rent menneskeligt gælder det om at inkludere alle mennesker i et godt voksenliv. Dette begynder med inklusion i folkeskolen, men denne inklusion er ligesom velfærdsstaten fuld af dilemmaer.
Indhold
Forfatteren argumenterer for, at samfundet skal inkludere alle mennesker i et godt voksenliv, og at dette starter med inklusion i folkeskolen. Imidlertid er inklusion i folkeskolen en meget vanskelig opgave. Den danske folkeskoles arbejde mod den inkluderende skole overstiger på mange måder undervisningens hidtidige udfordringer, og det er ifølge forfatteren på høje tid at lægge ideologierne til side og tage fat i det væsentlige. Ifølge forfatteren skal samfundet i højere grad insistere på at bestemme, hvordan den enkelte skole får mulighed for at være en god, inkluderende skole. Dette kan blandt andet gøres ved at:
- afskaffe det frie skolevalg mellem folkeskoler
- nedsætte tilskuddet til private skoler
- kræve inklusion med høj kvalitet af alle skoler og være konsekvent over for skolernes ledelse
- nedlægge de skoler, der ikke fungerer
Bogen er særlig relevant for pædagoger, lærere, beslutningstagere og debattører, som arbejder eller blander sig i debatten om inklusion. Bogens forfatter er centerchef for Uddannelse og Pædagogik i Lyngby-Taarbæk Kommune.