Inspiration til indsatsen med psykisk sårbare unge - Ungeguide
Ungeguiden indeholder en række metoder målrettet samarbejdet med unge, som på grund af psykiske handicap har svært ved at få en fod indenfor uddannelsessystemet eller arbejdsmarkedet. Formålet med ungeguiden er, udover at præsentere konkrete redskaber og metoder, bl.a. at videreformidle viden om udvalgte psykiske lidelser og fungere som inspirationsguide.
Indhold
Guidens 1. kapitel præsenterer ungeguidens teoretiske forståelsesramme og tilgange. Her præsentereres fire forskellige tilgange:
- Recovery og motivationsarbejde
- Den anerkendende tilgang
- Den kognitive tilgang
- Den narrative tilgang
Guidens 2. kapitel præsenterer en række udvalgte psykiske lidelser:
- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
- Skizofreni
- OCD (Obsessive Compulsive Disorder)
- Borderline/personlighedsforstyrrelse
- Spiseforstyrrelser
- Cutting (Selvskadendeadfærd)
- Angst og fobier
- Depression
Desuden præsenteres en række opmærksomhedspunkter og anbefalinger til samarbejdet mellem den unge og fagpersonen i forhold til den konkrete psykiske lidelse.
Guidens 3. kapitel præsenterer en række redskaber og metoder til udviklingen og kvalificeringen af indsatsen overfor psykisk sårbare unge. De forskellige metoder er struktureret i fire faser, som er de fire faser i den unges ressource- og rehabiliteringsforløb:
- Stabilisering I. Dette er den første fase i den unges udviklingsproces. Her tages de første skridt på vejen til at genvinde kontrollen over de psykiske problemstillinger og den unge kan derfor have brug for hjælp og støtte fra både netværk og fagpersoner.
- Reorientering. I denne fase kan den unge begynde at se på sine stærke og svage sider samt se på, hvilke muligheder den unge har på trods af psykiske problemstillinger.
- Genintegration. I genintegrationsfasen skal den unge fokusere på at gendanne meningsfulde aktiviteter og sociale relationer.
- Stabilisering II. I den sidste fase gælder det for den unge om at fastholde en meningsfuld tilværelse og de nye begyndende rutiner.
1. fase (Stabilisering I) indeholder følgende metoder:
- Informationsmateriale. Anbefalinger og inspiration til, hvordan man kan lave et brev eller en guide, som kan forberede den unge på det første møde med fagpersonen.
- Det gode møde. En guide til, hvordan man som fagperson holder et godt møde med den psykisk sårbare unge.
- Samtaleguide. En samtaleguide, som skal skabe refleksion hos fagpersonen over barrierer og muligheder og hjælpe den unge med at se de muligheder, der er.
- Aktøroversigt. En oversigt, der giver overblik over relevante samarbejdspartnere og sætter fokus på den enkelte aktørs rolle og funktion.
- Mindfulness-pause. En metode, der skærper fagpersonens opmærksomhed på sig selv, så fagpersonen er mere opmærksom og nærværende i mødet med den unge.
2. fase (Reorientering) indeholder følgende metoder:
- Hjælpeguide til jobplan. En guide, der skal være med til at sikre en fælles forståelse af, hvilke emner der er relevante at se nærmere på i forhold til udarbejdelsen af en jobplan.
- Løsningsfokuseret skema til indkredsning af reelle mål. Et skema til afklaring og kvalificering af den unges mål.
- Konfliktkontrol - når samtalen tager en uventet drejning. En guide til fagpersonen i forhold til, hvad han/hun bør være opmærksom på, hvis samtalen med den unge tager en negativ drejning.
- Dagbog til tankemylder og dagens bedrifter. Dagbogen som et mestringsredskab til den unge og et samtaleredskab for fagpersonen.
- Tids- og ugeskema - struktur på hverdagen. Tidsskemaet er med til at give den unge overblik og struktur i hverdagen.
3. fase (Reintegration) indeholder følgende metoder:
- Aftaleguide til virksomhedspraktik. Et redskab til forventningsafstemning mellem den unge og virksomheden. Aftaleguiden kan også hjælpe med forebyggelse og håndtering af kriser undervejs.
- Kriseplan til afstemning af alarmklokker. Kriseplanen er et redskab til at indkredse faresignaler på, at den unge mistrives, inden krisen eskalerer. Kriseplanen er også med til at afklare, hvordan personer omkring den unge bedst støtter den unge før, under og efter krisen.
4. fase (Stabilisering II) indeholder følgende metoder:
- Opfølgningsskema til individuelle samtaler. Et redskab til at fatsholde fokus på de centrale forhold i den unges forløb og til at styrke kvaliteten af senere opfølgning.
- Fastholdelsesmodel til start på job eller uddannelse. Er et redskab til at sikre, at den unge får en god start på jobbet eller uddannelsen og at personer omkring den unge har et sted at søge rådgivning i forhold til den unge.
- Opfølgningsskema til virksomhedspraktik. Et redskab til dokumentation af resultater for den unge, virksomheden og fagpersonen.
Metode
Ungeguiden bygger på viden indsamlet gennem:
- Reviews af forskningsprojekter, undersøgelser, publikationer mv.
- Metodeudvikling i Marselisborgs interne og eksterne udviklingslaboratorier.
- Gennemførte metodeudviklingsforløb på en række af landets jobcentre.