Jeg ser dig - nye perspektiver på anerkendende pædagogik
Denne antologi præsenterer en udvidet forståelse af anerkendelsesbegrebet og ser på, hvordan vi kan forstå den anerkendende pædagogik i et samfund præget af individualisme og mangfoldighed.
Indhold
Mennesket er afhængigt af gensidig anerkendelse for at opbygge selvtillid, selvværd og selvrespekt. Anerkendelsens modsætning er krænkelsen, som altid eksisterer i anerkendelsens fravær. Antologiens forskellige kapitler viser, hvordan både anerkendelse og krænkelse træder frem i praksis og er en del af den pædagogiske praksis.
Den omhandler spørgsmål som: Hvad er det, vi anerkender? Hvad tillægger vi værdi? Hvilke egenskaber og hvilken adfærd anerkender vi? Hvad er det, som anerkendes i de pædagogiske institutioner og i samfundet? Hvor åbne er vi for nye tanke- og levemåder og nye værdier? Inklusion og anerkendende pædagogik er to af de mest anvendte begreber i den pædagogiske verden i disse år.
Antologien tager fat på anerkendelsesbegrebet og giver det ny mening og nyt liv tilpasset det moderne samfund og dets individer. Den rammer godt ned i højaktuelle problematikker og giver godt indblik i nødvendigheden af anerkendelse samt mulighederne for at udøve anerkendende pædagogik.
Målgruppen for antologien er pædagoger, pædagogstuderende, lærere og lærerstuderende, og den indeholder nedenstående kapitler:
- ”Anerkendelsens kompleksitet i pædagogiske institutioner” af Ingvild Åmot og Ruth Ingrid Skoglund
- ”Børn, børnefællesskab og fællesskab - en vurdering af, hvordan Axel Honneths teori om anerkendelse har relevans i dagtilbud og skole” af Patrick Kermit
- ”Mediator eller moderator - et blik på voksenrollen i forhold til børn i samspilsvanskeligheder og det relationelle fællesskab i børnehaven” af Ingvild Åmot
- ”Det ’adfærdsproblematiske’ barn - et kritisk perspektiv på definition af børn og instrumentelle metoder i dagtilbudspraksis” af Gunn Irene Heggvold
- ”Så dygtig du er - om anerkendelse og vurdering” af Anne Karin Rudjord Unneland
- ”Hvilken voksen vil jeg være for børn? - et projekt om anerkendelse i pædagoguddannelsen” af Brit Regine Skrove
- ”Kulturforskelle i dagtilbud - fokus på respekt og anerkendelse” af Åse Nylenna Akslen
- ”Anerkendende ledelse - pleasing eller action?” af Margareth Eilifsen