Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Social udsathed

Langvarigt bekymrende skolefravær

Hør podcasten om langvarigt bekymrende skolefravær, hvor Frederikke fra DPU og to psykologer fra Hvidovre Kommune taler om, hvad der skyldes den bekymrende skolefravær og hvad man kan gøre for at minimere børn og unges fravær med udgangspunkt i Hvidovre Kommunes indsats U-start.

Indhold

I podcasten præsenterer Frederikke Skaaning Knage fra DPU ved Aarhus Universitet forskning om skolefravær. Langvarigt bekymrende skolefravær, der også går under navnet skolevægring, er et stigende problem med mange årsager, men uden nemme løsninger. I podcasten drøftes der på baggrund af forskningen, hvad skyldes det, hvad er konsekvenserne, og hvad vi kan gøre ved det. 

Psykologerne Sofie Alsøe Krogsgaard og Henrik Bayer Elming fra Hvidovre Kommune fortællerom projektet U-start, som er en indsats i kommunen, som skal hjælpe børn og unge, som har bekymrende skolefravær.

Lærebøger og værktøjer
Forfatter
Årstal
2023
Udgiver
Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil

Se også

Forebyg skolefravær

Dafolo 2021

Fællesskaber i ungdomslivet - når de gør godt, og når de gør ondt

Aalborg Universitetsforlag 2023

Evaluering af U-start – en tværprofessionel taskforce mod skolefravær

Metodecentret 2024
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank