Mennesket i specialpædagogikken - Om mod og fornuft i specialundervisningen
Med udgangspunkt i sine mange års erfaring inden for specialområdet forsøger forfatteren i denne bog at gengive og forstå, hvad praksis har vist af socialpædagogiske problemstillinger, og hvordan videnskabsfilosofi og teori kan belyse og fortolke disse, så det er muligt at komme med løsningsforslag.
Indhold
Ifølge forfatteren er det vigtige i forhold til børn ikke at få stillet en diagnose og på denne måde fokusere på de fejl og mangler, der end måtte være. Derimod skal de professionelle udarbejde en individuel funktionsbeskrivelse, som tager udgangspunkt i hele elevens livssituation. Denne funktionsbeskrivelse kan danne grundlag for en målrettet undervisning. Bogen indeholder følgende kapitler:
- Henover specialpædagogikken
- Ind i specialundervisningen
- Ud i vidtgående vanskeligheder
- Hvorhen med socialpædagogikken?
- Hvordan det blev muligt at skabe orden i specialpædagogikkens faglige begrebsverden?
- Eksempler på hvordan neuropsykologien var medvirkende til at skabe orden i socialpædagogikken
- En tankegang for socialpædagogisk udredning og fortolkning med henblik på praksisforslag
- Specialpædagogik i et socioemotionelt perspektiv med kognitive konsekvenser
- Når personlig klangbund blander sig med specifikke vanskeligheder
- Når forældre bliver forsøgt sat på plads af systemet
- Når vores socialpædagogiske fokus spiller vores opmærksomhed et puds
- Når forældre tager sagen i egen hånd, hvad angår deres børns alvorlige skriftsproglige vanskeligheder
- Ud af specialpædagogikken
Bogens målgruppe er både fagpersoner, som arbejder inden for det specialpædagogiske område, beslægtede fagområder til dette samt studerende og kursister på specialpædagogiske uddannelser.
Forfatteren blev først uddannet lærer, siden hen videreuddannet til talepædagog og ph.d. i specialpædagogik. Han har praksiserfaring med motorisk handicappede elever, og børn, unge samt voksne med sproglige- og skriftsproglige vanskeligheder.