Midtvejsevaluering af ‘Forældre sammen – hver for sig’
Her kan du læse om et konflikthåndteringsforløb for forældre, der har været eller er i gang med en skilsmisse. Et særligt fokus i forløbet er at kunne støtte børnene i forløbet.
Indhold
Dette er en evaluering af et konflikthåndteringsforløb, der, som forsøg, er blevet tilbudt forældre, der henvender sig ved statsforvaltningen i Odense og Aabenraa. Formålet med forløbet er at styrke skilte forældres samarbejde og deres børns trivsel. Desuden er formålet at undgå juridisk afgørelse. Forløbet består i et 12-timers kursus med efterfølgende vejledende samtaler. Nogle forældre bliver i stedet for kursusforløbet tilbudt individuelle forløb, hvis det vurderes, at de vil forstyrre de andre forældre, der deltager i kurset for meget.
Medarbejderne, der står for kurserne, består af alt fra socialpædagoger til psykologer og socialrådgivere.
Evalueringen har til formål at undersøge, om forløbet styrker forældrene i at håndtere deres indbyrdes konflikter og støtte deres børn. Desuden skal evalueringen vurdere implementeringen af projektforløbet i de to statsforvaltninger.
Konklusion
Evalueringen viser, at det ikke fra projektets start stod klart, hvem målgruppen for de individuelle forløb var, men dette blev løbende tilføjet til konceptbeskrivelsen. Nu hedder det sig, at de individuelle forløb retter sig mod forældre med sociale problemstillinger eller et højt konfliktniveau.
Overordnet set viser evalueringen, at implementeringen af projektforløbet er ens i alle kursusforløbene, men at tiden, der går fra kursusforløbet til de opfølgende samtaler, er forskellig, ligesom antallet af samtaler varierer. Dette skyldes målsætningen om at kunne tilpasse forløbet til de enkelte forældre.
I forhold til forventningerne viser evalueringen, at der er færre deltagere end forventet, at der er flere forældre med komplekse sager og højt konfliktniveau end forventet, og at forløbene tager længere tid end forventet.
Alt i alt viser evalueringen, at forældrene er tilfredse med forløbet, og at de desuden har lettere ved at forstå og støtte deres børn efter deltagelsen. Desuden viser evalueringen, at forældrene bliver bedre til at samarbejde, og at de i højere grad kan håndtere konflikter selv.
Metode
Evalueringen bygger på data fra kvalitative interviews med medarbejderne i statsforvaltningen. Desuden bygger den på kvantitative spørgeskemaundersøgelser med og sagsregisterdata fra de forældre, der har deltaget i forløbene. Data er suppleret med analyser af skriftligt materiale som for eksempel kursusbeskrivelser mv.