Mønsterbrud i opbrud
Denne bog handler om mønsterbrydning. Den almindelige opfattelse af en mønsterbryder er en person, der opnår højere uddannelsesniveau end sine forældre. Men er det nok til at kalde sig en mønstebryder og giver begrebet overhovedet mening? Det er nogle af de spørgsmål, som denne bog stiller.
Indhold
Mønsterbrud i opbrud tager begrebet mønsterbrydning op til diskussion og sætter spørgsmåltegn ved, hvad der kendetegner en mønsterbryder. Bogen dykker ned i begrebet mønsterbrydning og ser på, hvordan vi forebygger negativ social arv. Bogen introduerer også til andre begreber som:
- Resiliens
- Tilknytningsmønstre
- Udviklingsstøttende kontakt
- Trivsel og mistrivsel
Bogen henvender sig til pædagoger, lærere, studerende, psykologer og til andre, der interesserer sig for området. Bogen er den første udgivelse i serien "Pædagogik og udvikling", som består af en række udgivelser, der sætter fokus på centrale pædagogiske problemstillinger.