Når ønsket er et helt normalt liv
En evaluering af en socialpædagogisk indsats for tidligere anbragte unge.
Indhold
Denne rapport er en analyse og evaluering af det arbejde, Den Sociale Udviklingsfond laver i forhold til udsatte unge. Målgruppen for den Sociale Udviklingsfonds arbejde er børn og unge anbragt uden for eget hjem. Mange af dem har det svært socialt og/eller psykisk og klarer sig som regel dårligere end deres ikke-anbragte jævnaldrende. Disse børn har et stort behov for støtte fra voksne, både under og efter anbringelsen, da målgruppen i særlig grad er i risiko for at udvikle problemer relateret til kriminalitet, misbrug, manglende uddannelse/tilknytning til arbejdsmarkedet, ensomhed, isolation eller selvskadende adfærd. Den Sociale Udviklingsfond arbejder for at yde denne støtte.
Undersøgelsen er en del af et større evaluerings- og dokumentationsprojekt, som blev igangsat i 2007 med henblik på at synliggøre resultater og sikre intern læring. Projektet har samtidig til formål at være på forkant med en generel tendens gående i retning af krav om bedre dokumentation af socialpædagogisk indsats. Denne rapport præsenterer foreløbige resultater fra en del af projektet, baseret på en kvalitativ undersøgelse, der omfatter 17 unge, indskrevet i Den Sociale Udviklingsfond.
Konklusion
Samlet set giver denne undersøgelse et billede af en målgruppe med mange, svære og sammensatte problemstillinger – unge, som er svære at rumme i andre tilbud. Undersøgelsen indikerer, at den Sociale Udviklingsfond formår at afhjælpe de unges udfordringer. I forhold til de i undersøgelsen opstillede indikatorer, så reduceres de unges problemer i løbet af det første år med en fjerdedel. Det vurderes, at den helhedsorienterede tilgang til arbejdet med de unge, og deres evne til at manøvrere i et farvand med mange forskelligrettede forventninger, er medvirkende til at skabe dette resultat.
Metode
Nærværende undersøgelse er baseret på kvalitative interview med 17 unge. Hensigten er imidlertid at supplere undersøgelsen med et kvantitativt spor, og således følge de unges situation både i forbindelse med udskrivningen og igen efter et år. Dette med henblik på at dokumentere effekten af den socialpædagogiske indsats.