Nordens børn - Unge gør en forskel!
"Unge gør en forskel!" er den tredje og sidste del af rapporten til projektet "Tidlige indsatser for familier". Denne del af rapporten til projektet "Tidlige indsatser for familier" er et inspirationshæfte, som præsenterer en metode til at inddrage børn og unge i beslutningsprocesser og fremhæve deres stemmer i samfundsdebattten samt de unges forslag til tidlige indsatser for familier.
Indhold
I inspirationshæftet kan du læse om projektet "Barnens röst" (Barnets stemme), som er blevet gennemført i forbindelse med projektet "Tidlige indsatser for familier". I projektet blev unge fra Sverige, Norge, Finland og Danmark inviteret til tre samlinger, som havde til formål at fremhæve de unges stemmer og deres forslag til tidlige indsatser for familier.
Projektet bygger på tanken om, at unge er eksperter i deres egen situation og at personer, der arbejder med børn og unge, kan bruge deres erfaringer til at udvikle deres aktiviteter. I inspirationshæftet beskrives planlægningen af samlingerne og der gives råd og idéer til udførelsen. Inspirationshæftet præsenterer også de metoder, som er blevet brugt under samlingerne:
- Hånden. Som er en metode til at lære hinanden at kende. Aktiviteten går ud på, at de unge hver især udfylder en tegning af en hånd, hvor hver finger har et tema eller et spørgsmål. Derefter præsenterer de unge deres hånd for en anden, den anden skal til sidst præsenterer den, de har været i par med for hele gruppen.
- Skoæsken. Er en aktivitet, hvor man skal dekorere en skotøjsæske uden på og indeni. Uden på skal æsken dekoreres, så den symboliserer den unge, som andre ser ham/hende, indeni skal æsken dekoreres, så den præsenterer de følelser og tanker som den unge ikke viser, eller som er svære at snakke om.
- Hav-det-godt-drengen. Er en metode til at femhæve de unges stemme. Opgaven kan fx gå ud på, at de unge på post-it-sedler skal notere, hvor en medarbejder i socialtjenesten skal være, for at den unge vil tage imod hjælp. Herefter går de unge sammen i grupper og sætter dem på en plakat med en tegning af en mand, jo vigtigere budskabet på sedlen er, jo tættere sættes de på hjertet af manden på plakaten.
- Livets flod. Er en metode til at identificere problemer og løsninger i forhold til et bestemt tema. Opgaven går ud på, at de unge på post-it-sedler skriver de problemer, de oplever i forbindelse med et bestemt tema, sedlerne sættes på et stykke folie, som ligger på gulvet, foliet symboliserer floden. Sedlerne symboliserer forhindringer på floden, jo flere sedler der er, jo sværere er det at rejse på floden. Når alle sedler er sat på floden, gælder det i anden runde om at overveje løsninger på forhindringerne på livets flod. Løsningerne skrives på nye sedler i en anden farve og sættes ovenpå sedlerne med problemerne.
I anden del af inspirationshæftet kan du læse om nogle af de udfordringer og løsningsforslag, som de unge er kommet med i forbindelse med projektet.
Konklusion
I inspirationshæftet præsenterers nogle af de svar, som de unge har givet, når de er blevet spurgt om, hvad der er vigtigt, for at hjælpe børn så tidligt som muligt og så godt som muligt. I inspirationshæftet står de unges svar for sig selv og har til formål at inspirere de personer, som arbejder med børn og unge. Nogle af de ting, som de unge særligt har lagt vægt på er:
- Det er vigtigt for de unge at have en god relation og et gensidigt tillidsforhold til en voksen
- Mange af de unge oplever at have fået hjælpen for sent, de mener derfor, at det er vigtigt at få hjælp så tidligt som muligt
- Det er vigtigt for de unge at føle sig som en del af deres plejefamilie og opleve kærlighed og omsorg fra deres plejefamilie
- De unge har behov for tilgængelig information om deres situation
- Mange unge ønsker mere åbenhed og tollerance overfor børn, der modtager hjælp fra socialtjenester
- De unge har oplevet det som en hjælp i deres liv at møde andre i samme situation som dem selv under organiserede former