Pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn i børnehaven
Om pædagogers arbejde med socialt udsatte børn i børnehaven
Indhold
Denne bog handler om pædagogers arbejde med socialt udsatte børn i børnehaven. Formålet er at bidrage til viden, som kan medvirke til at udvikle og kvalificere dette ofte vanskelige pædagogiske arbejde.
De spørgsmål, der er i fokus, er: Hvordan tænker og handler pædagoger, når de tilrettelægger og arbejder i hverdagen med socialt udsatte børn? Hvilke kompetencer er pædagogerne i besiddelse af for at kunne arbejde med denne gruppe børn? Og hvordan foregår det i dagligdagen, når dette arbejde retter sig mod socialt udsatte børn? Hvilke vanskeligheder og udfordringer står pædagogerne med, når de både skal rumme almindelige børn og samtidig arbejde med at hjælpe socialt udsatte børn?
Bogen afsluttes med forslag til, hvordan man i daginstitutioner kan arbejde fremadrettet med at kvalificere det pædagogiske arbejde med udsatte børn.
Bogen henvender sig pædagogstuderende og til pædagoger, der arbejder inden for daginstitutionsområdet.