Programmer for 0-6-årige med forældreinvolvering i dagtilbud - en forskningskortlægning
Hvordan virker forældreinvolvering i dagtilbud i forhold til børn i socialt udsatte positioner? Læs mere i denne rapport.
Indhold
Denne rapport behandler forskning om interventioner for 0-6-årige i dagtilbud med forældreinvolvering. Rapporten redegør for denne forskning i form af både en forskningskortlægning og en vurdering. Den kommer også med en grundigere analyse af de relevante interventioner, som er gjort til genstand for forskning.
Rapporten er den anden rapport i VIDA-forskningsserien. Den knytter sig således til projektet Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud (VIDA-projektet). Projektet belyser overordnet spørgsmålet: Hvordan tager vi i dagtilbuddene bedst hånd om socialt udsatte børn? Projektet skal udvikle og afprøve samt dokumentere, hvilke pædagogiske indsatser i dagtilbud, der kan sikre udsatte børn en bedre tilværelse.
Konklusion
Der blev fundet 27 forskellige undersøgelser publiceret i 78 referencer, som undersøgte interventioner for 0-6-årige med forældreinvolvering. Af disse interventioner var der 13, hvor pålidelige studier kunne påvise positive effekter på kort eller lang sigt på de deltagende bøn. Disse 13 interventioners indhold, metode, aktiviteter og resultater redegøres der nærmere for i rapporten. I forlængelse heraf gives også en redegørelse for forældreinvolveringens pædagogik på feltet.
De 13 interventioner med positive effekter fordeler sig på fem, der er funderet i empiriske observationer og otte, der har en mere specifik teoretisk fundering. Teoretisk deler interventionerne sig på kognitivt orienterede, social-kognitivt orienterede og systemisk-socialt kontekstuelle programmer. Fire studier undersøger effekten af forældreinvolvering særskilt i forhold til tre af interventionerne. Det er på baggrund heraf ikke muligt at konkludere noget entydigt om forældreinvolveringens særskilte effekt, idet dette område er underbelyst forskningsmæssigt.
Metode
Projektet har haft syv hovedfaser: Først søgte man i alle relevante kilder efter undersøgelser af interventioner på feltet. Derpå blev de relevante undersøgelser sorteret og sammenlignet og på den måde kortlagt og vurderet. I forlængelse heraf kunne fremstilles et katalog over feltets interventioner, undersøgt med pålidelig forskning med dokumenterede positive effekter. I sidste fase blev der gennemført tematiske analyser af udvalgte momenter i katalogets interventioner – interventionernes teoretiske grundlag og pædagogik, forældrenes involvering, interventionernes bidrag til effekter samt hvilke effekter, der præcist kan tilskrives forældreinvolveringen.